Mijn winkel zit in de problemen

Wat zijn mijn rechten?

portret Linda Vermeulen
Door Linda Vermeulen 29 augustus 2023

Dreigt jouw winkel om te vallen? Of heb je te maken met een faillissement? Voor winkelmedewerkers van onder andere Big Bazar, BCC en Shoeby zijn het nu vervelende en onzekere tijden. Als medewerker heb je vragen over je baan, je salaris en je pensioen. Hier lees je antwoord op veelgestelde vragen:

Ben ik bij een faillissement meteen mijn baan kwijt?

Na een faillissement is de curator verantwoordelijk voor een goede afwikkeling. De curator informeert je onder andere over de opzegtermijn. Zo kan het zijn dat je na faillissement nog in dienst bent en je werk nog moet doen.

Krijg ik nog wel loon?

Als een bedrijf failliet is, neemt het UWV betalingen over. Wij noemen dit ook wel vorderingen. Hier lees je meer info.

Loon: Vanaf de datum van het faillissement tot einde van de opzegtermijn (inclusief normale toeslagen, vakantiegeld, pensioenpremies over deze periode).

Achterstallig loon: Over maximaal 13 weken voor de datum van opzegging (meestal datum faillissement). Onder loon valt ook: prestatietoeslag, dienstjarentoeslag, ploegentoeslag, overige toeslagen, overwerk, spaarregelingen, reisuren, kilometervergoeding en andere cao-vergoedingen.

Vakantietoeslag: Achterstallige vakantietoeslag, vakantierechten over maximaal 1 jaar. Bovenwettelijke vakantiedagen teruggerekend vanaf einde opzegtermijn.

Andere achterstallige betalingen: Achterstallige betalingen aan derden (bijvoorbeeld pensioenpremies) over maximaal 1 jaar, teruggerekend vanaf einde opzegtermijn.

Het kan zijn dat het UWV niet alle betalingen overneemt. Bijvoorbeeld als je al meer dan 13 weken voor het faillissement geen loon meer hebt gekregen. Of dat je nog pensioenpremies tegoed hebt van meer dan een jaar geleden. Alle bedragen die je nog tegoed hebt, de vorderingen, die niet onder de faillissementsuitkering vallen, kun je sturen naar de curator.

Wat vindt FNV Winkelstraat?

De winkelstraat heeft een van de slechtste cao’s van het land: de cao retail-non-food. We zien aan de ene kant dat grote winkelketens zeggen dat er geen geld is voor een normaal loon. Aan de andere kant is er wél geld voor nieuwe winkels wereldwijd. De investeerders gaan voor snel geld, zien de belangen van werknemers en klimaat over het hoofd. Het is schandalig dat zij als het even kan de rekening neerleggen bij de trouwe werknemers én bij onze overheid.

We lezen in de media dat winkeleigenaren de problemen wijten aan onder meer de 'hoge loonkosten'. Dat is onjuist en we vinden dit een trieste houding! We weten immers dat de lonen in de winkelstraat tot de laagste van het land behoren en ver onder het Europese minimum liggen. De cao voor de winkelstraat is zo'n beetje de slechtste van het land.

Doorstart voor het hele bedrijf of een deel ervan?

Na faillissement van een bedrijf kan de curator besluiten om toch nog een doorstart te maken. Het bedrijf gaat dan, vaak in afgeslankte vorm, toch door. De curator kijkt of het hele bedrijf of een deel van het bedrijf door kan. Financiële redenen spelen hierbij een rol. Soms kan het voordeliger zijn om alleen een gedeelte van het bedrijf door te starten.

Het is belangrijk om te weten dat er regels zijn voor het accepteren of weigeren van een aanbod bij het doorgestarte bedrijf. Laat je goed informeren als deze situatie zich voordoet.

Kijk even naar dit filmpje voor tips!

Hulp bij het vinden van nieuw werk?

Maak gebruik van een van onze loopbaanadviseurs. Dat kan heel gemakkelijk via www.devakbeweging.nl

Nieuwe baan?

Vergeet niet om aan de FNV door te geven als je een nieuwe baan hebt. Wij kunnen je dan goed blijven informeren over jouw rechten en ontwikkelingen van de vakbond in jouw bedrijf.

Contact met de FNV

Als lid van FNV kun je altijd terugvallen op ons contactcenter. Het telefoonnumer is: 088-3680368. Elke werkdag bereikbaar van 08.30 tot 17.30 uur.