Uitvoering cao-afspraken en gesprekken uitzendbureau Otto

Cao Albert Heijn Logistiek

Door Redactie 5 juli 2023

Sinds de cao-stemming is gesloten, zijn er een aantal belangrijke dingen gebeurd. Het gaat om de nabetaling van de loonsverhoging, de cao-tekst, uitvoering cao-afspraken uitzendkrachten en parttimers, inschaling MM3 en gesprekken met Otto over behandeling uitzendkrachten.

nieuws over je cao

Wat kun jij doen op dit moment?

Er zijn al veel nieuwe collega’s bij gekomen sinds de staking. Maak ze lid! Blijf je ook organiseren zodat we sterk staan. Geef via de kaderleden aan als er problemen zijn of als je opmerkingen hebt over wat er in dit nieuwsbericht staat.

Loonsverhoging

De loonsverhoging is ondertussen ingegaan en ook met terugwerkende kracht uitbetaald. Helaas komt er op de nabetaling meer belasting. Daarom ons advies: doe volgend jaar belastingaangifte. Dat is eigenlijk altijd slim om te doen. FNV heeft een speciale ledenservice om je daarbij te helpen. Maar daar ook gebruik van.

We hebben bij Otto aangegeven dat de loonstroken met de bedragen van de nabetaling niet begrijpelijk zijn. Otto zal een uitleg hierover publiceren. We hopen dat het dan duidelijk is. Maar er zijn ook mensen die ziek waren of met vakantie en die over die uren geen loonsverhoging hebben ontvangen. We hebben dit aangekaart bij Otto en Otto zal dit binnenkort corrigeren.

Cao-tekst

We zijn samen met AH bezig om het cao-akkoord om te zetten in een definitieve cao-tekst. We verwachten dat we na de zomervakantie hiermee klaar zijn.

Cao-afspraken parttimers

Wij hebben van AH gehoord dat zoals afgesproken de 25 eendaagse zondag-parttimers die het langste in dienst zijn maar nog een contract voor bepaalde tijd hadden ondertussen allemaal een contract voor onbepaalde tijd hebben ontvangen.

Wat betreft de urenuitbreiding gaat het nog wat langzaam. Verschillende verzoeken tot urenuitbreiding zijn al ingewilligd, maar andere mensen  wachten nog op reactie. Hierop is AH aan zet. Als je urenuitbreiding wilt, kun je het aanvragen en zal AH het moeten honoreren volgens de afspraken in de cao en de wet.

Cao-afspraken roosters uitzendkrachten

We hebben op 20 juni gesproken met AH over de uitvoering van de afspraken over roosters voor uitzendkrachten. Toen bleek al dat er een verschil van mening was tussen de vakbonden en AH. We hebben in dat gesprek het perspectief van de medewerkers duidelijk naar voren gebracht. Op basis van dit gesprek heeft AH een concreet voorstel gedaan hoe ze de cao-afspraak willen uitvoeren. Dit hebben wij dinsdagavond 4 juli ontvangen. Helaas staan er twee problematische punten in.

1. Maximaal 1 wisseling van dienst

AH wil de periode waarin je maar 1 wisseling van dienst mag hebben, definiëren als de werkweek van zondag t/m zaterdag. Maar omdat de rusttijd van uitzendkrachten vaak midden in de werkweek ligt, kunnen er dan in een reeks van werken alsnog 2 wisselingen van dienst zijn. Voorbeeld: iemand is vrij op dinsdag en woensdag. Werkt dan op donderdag nachtdienst, zaterdag dagdienst, zondag dagdienst, maandag nachtdienst, dinsdag nachtdienst. Dat is precies het soort zwaar rooster wat we met deze afspraak wilden voorkomen. Wij vinden daarom dat de periode waarnaar je kijkt, de periode moet zijn tussen twee langere rustmomenten. Dat sluit ook aan bij de wetgeving over arbeidstijden en rusttijden. Daar wordt altijd gekeken naar aaneengesloten periodes van werken.

Verder heeft AH voorgesteld om een wisseling van dienst te zien als een dagdienst die meer dan 3 uur later of eerder begint dan de vorige dienst. Voor de avond en nachtdienst stelt AH voor om maximaal 2 uur eerder of later te definiëren als de zelfde dienst. Hierbij is de afweging dat als je ieder verschil in begintijd direct als een wisseling van dienst ziet, je minder mogelijkheid hebt om mensen op verschillende functies te laten werken omdat sommige functies specifieke begintijden hebben.

2. Rooster 2 weken van tevoren bekendmaken

AH wil de roosters wel 2 weken van tevoren bekend laten maken door het uitzendbureau, maar wil daarbij de eindtijd open houden. Dat is dus geen rooster. Wij vinden het zeer jammer dat AH nog steeds weigert om uitzendkrachten goed te behandelen. Zij geven het argument dat de planning niet goed is te overzien 2 weken vooruit. Dat kan natuurlijk zo zijn, maar waarom maak je dan deze afspraak met ons in de cao? En waarom plan je niet gewoon een beetje aan de ruime kant en geef je mensen de mogelijkheid om vrijwillig eerder naar huis te gaan? Daar zullen altijd mensen voor te vinden zijn.

We hopen dat AH zich bezint en de afspraken op een goede manier uitvoert. Maar we vrezen dat dat niet zal gebeuren en dat betekent dat het aan jullie is om samen te bepalen hoe we hier mee omgaan.

Wat ons betreft geldt: Afspraak is afspraak. Albert Heijn houd je aan je woord!

Inschaling MM3

Binnenkort komt er nieuws over wat we gaan doen voor de mensen die te laat zijn doorgeschaald naar MM3 of die niet in de juiste salarisschaal zitten voor MM3.

Gesprekken en afspraken met Otto

Er zijn de afgelopen maanden meerdere gesprekken geweest met Otto. Het begon over de situatie in Pijnacker, vervolgens hebben we het uitgebreid met onderwerpen die voor alle locaties belangrijk zijn en er zijn ook nog gesprekken geweest over de problemen in Zwolle. We zullen hieronder uitleg geven over alle punten die landelijk belangrijk zijn.

Ziekte en arbo

Er zijn veel problemen met ziekte. Mensen worden altijd benaderd vanuit wantrouwen en vaak onder druk gezet om te snel weer aan het werk te gaan. Ze worden al heel snel naar de arbo-arts gestuurd en vaak wordt er heel moeilijk gedaan als je ziek wordt in het buitenland. Gevolg is dat mensen vaak boetes krijgen of geen loon betaald krijgen voor hun ziekte. Otto heeft drie toezeggingen gedaan:

Reiskosten naar de arbo worden volledig vergoed.

Er komen arbo-artsen dichter in de buurt.

Er komt een nieuw ziektebeleid met goed getrainde mensen on-site die het vaste aanspreekpunt zijn voor ziekte. In dit beleid zullen ook duidelijke regels komen voor als je langer ziek bent zodat je niet iedere dag hoeft te bellen.

Norm/werkdruk

Wij hebben aan Otto uitgelegd dat de norm niet eerlijk is, omdat het geen rekening houdt met alle wachttijd die je steeds hebt. Ook is de norm niet passend bij bepaalde opdrachten wanneer je weinig stops hebt maar veel colli per stop. Daarom is het totaal onacceptabel dat werkers nu steeds onder druk worden gezet om harder te werken wanneer ze de norm niet halen. Dit al helemaal omdat werkers vervolgens niet eens iets op papier krijgen, geen overzicht van hun prestaties. Plus in de cao is heel expliciet opgenomen dat de norm dient voor de planning en niet mag worden gebruikt als enige maat van het functioneren van de werkers.

Het management van Otto had hier begrip voor, maar we zullen deze kwestie bij Albert Heijn moeten aankaarten, omdat zij diegene zijn die bepalen wat er op de werkvloer gebeurt en hoe jullie worden behandeld.

Gedrag teamleiders

We hebben aangegeven dat teamleiders en coördinatoren heel vaak respectloos omgaan met jullie. Dat er gelijk 'nee' wordt gezegd en bijna nooit eerst aan je wordt gevraagd of je iets wilt doen maar je gewoon te horen krijgt 'jij moet nu….'. Het management van Otto heeft aangegeven dat dit niet is wat ze willen uitdragen. Het zal belangrijk zijn dat we voorbeelden blijven verzamelen van de problemen die er zijn, zodat we heel concreet aan Otto kunnen laten zien wat er gebeurt en wat er moet veranderen.

Overwerk

Overwerk is altijd als je op een dag langer dan 8 uur moet werken (exclusief pauzes). Overwerk hoort altijd in overleg te zijn en zowel AH als Otto benadrukken dat het niet de bedoeling is om mensen te dwingen tot overwerk, maar ze vragen wel aan mensen om ook begrip te hebben voor als het druk is en zo veel mogelijk mee te werken.

Eerlijke verdeling van vakantie, diensten en functies

Er zijn nu geen goede regels voor de verdeling van wie met vakantie kan (kerst, pasen, zomer) en wie de beter betaalde diensten of functies krijgt en hoe vaak. Hierdoor is er alle ruimte voor oneerlijke benadeling en vriendjespolitiek door leidinggevenden. Otto werkt aan een systeem om dit automatisch op een eerlijke wijze in te plannen, zodat iedereen een gelijke kans heeft. Het is nog niet bekend per wanneer dit zal worden ingevoerd. Voor vakantie zal een groep uitzendkrachten uit Zwolle worden betrokken om mee te denken over de oplossing.

Onduidelijke loonstroken

De loonstroken zijn niet goed begrijpelijk. Hiervoor is er een algemene uitleg video beschikbaar van Otto. Maar deze slaat niet op de bijzondere situatie van Albert Heijn met de bonus. En er is sowieso op de loonstrook geen inzicht in de gewerkte uren (kloktijden). Otto werkt aan een update van de app, zodat je iedere week naast je loonstrook ook een overzicht kunt zien van je gehaalde norm, de bijhorende prestatiebonus en je gewerkte uren per dag. De update zal ergens na de zomer worden doorgevoerd. De precieze datum is nog niet bekend omdat het afhangt van wanneer het foutloos werkt.

Lessen Nederlands

Veel uitzendkrachten willen graag in Nederland blijven en dus ook de taal leren. Wij hebben aan Otto gevraagd wat zij hiervoor kunnen bieden. Otto heeft hiervoor twee opties. Ten eerste is er 'Good Habitz'. Dat is een online platform voor zelfstudie waar je cursussen Nederlands kunt doen, maar ook heel veel andere cursussen. Ten tweede zijn er af en toe taalcursussen op locatie met een docent. Maar in het verleden is het volgens Otto vaak zo geweest dat er uiteindelijk te weinig mensen naar die cursussen kwamen. Jullie zijn dan ook nogmaals van harte uitgenodigd om hier wel aan mee te doen.

Vervoer (busjes)

We hebben bij Otto aangekaart dat er verschillende problemen zijn rondom het vervoer. Bijvoorbeeld soms wacht een busje niet totdat de laatste passagier klaar is met werken, omdat sommigen al veel eerder klaar waren met werken. Ook zijn er maar weinig mensen die de verantwoordelijkheid op zich willen nemen om chauffeur te zijn, omdat de extra beloning niet in verhouding staat met de risico’s op boetes, ook omdat je soms boetes krijgt voor overtredingen van andere collega’s.

Otto heeft toegezegd hierover na te denken, maar had nog geen concrete oplossing voorgesteld.

Afspraak communicatie

Otto zal over circa 2 weken weer een nieuwsbrief sturen naar alle medewerkers met een update over de doorgevoerde en geplande verbeteringen.

Meer over je cao

Op de cao-pagina Albert Heijn Logistiek vind je meer nieuws en informatie.

Samen staan we sterk(er), word lid van de FNV

Jij en je collega’s verdienen beter! Om met werkgevers meer loon af te kunnen spreken, hebben we een sterkere vakbond nodig. Met meer leden staan we namelijk sterker tijdens de onderhandelingen. Wil jij een hoger loon, zodat je alles kunt blijven betalen? Help mee en word lid van de FNV. Ben je al lid? Maak dan een ander lid en verdien 10 euro.

Check Mijn FNV

We houden je via de mail op de hoogte van de ontwikkelingen. Ben je lid, maar heb je nog geen mail ontvangen? Controleer dan jouw gegevens in Mijn FNV.