Veel gestelde vragen over acties de Bijenkorf voor leefbaar loon

portret Linda Vermeulen
Door Linda Vermeulen 31 januari 2023

Medewerkers van de Bijenkorf hebben inmiddels al 13 keer gestaakt voor een leefbaar loon. We krijgen veel steun van klanten. Medewerkers van andere winkelketens zoals Etos versterken onze acties. Helaas wil de directie niet met de vakbond in gesprek over een leefbaar loon. We hebben veel goede ideeën om van ons te laten horen. We hebben een lange adem. In deze nieuwsbrief lees je antwoorden op veel gestelde vragen.

Wist je dat we een bijzondere prijs hebben gewonnen? De Karin Adelmund Prijs. Daar zijn we heel trots op. En meld je nu aan voor onze grote online actie-bijeenkomst op maandagavond 6 februari. Deel dit bericht met je collega's. Ook niet-leden zijn welkom op de actiebijeenkomst.

Hier volgen antwoorden op veelgestelde vragen:

Heeft de directie geld om de lonen te verhogen?

Uit de jaarverslagen van de afgelopen 10 jaar blijkt dat de Bijenkorf in de kern een gezond bedrijf is. Tot corona in 2020 maakte de Bijenkorf jaarlijks miljoenen winst, zelfs in 2019 toen de boekhoudregels wijzigden maakte het bedrijf winst. Deze winsten hebben nooit meteen tot hoge loonsverhogingen geleid. Het beleid is: laag houden van de loonkosten. De jaarcijfers uit de coronajaren laten een verlies zien, maar de verwachtingen over 2022 en voor dit jaar lijken beter te zijn en dit horen we ook van een deel van de werknemers. Wij moeten hier wel van uitgaan, omdat de werkgever tot op heden ons geen gedetailleerd financieel inzicht geeft in de fysieke winkels en het online bedrijf.

Laat duidelijk zijn: de nieuwe Oostenrijkse en Thaise eigenaren hebben de Bijenkorf echt niet gekocht, omdat zij zo van mode houden, maar omdat zij hierin een verdienmodel zien. Ook zie je dat de directie geld uittrekt voor bonussen aan de top en verbouwing van de winkels. Er is dus zeker wel geld voor een loonsverhoging van 10% die miljoenen kost.

Hebben onze stakingen zin?

Door onze acties krijgen we veel steun. Onze eisen zijn redelijk. We spreken ons uit, we worden gehoord en gezien. Bij de FNV maken we vaker mee dat stakingen lang kunnen duren. We blijven samen plannen maken om druk te zetten op de directie. Door de stakingen loopt het bedrijf veel geld mis. Hoeveel precies is onduidelijk, maar doordat afdelingen vaker gesloten waren, óók tijdens belangrijke verkoopdagen rond de feestdagen en in vakantietijd, schatten we dat er zeker een paar miljoen is misgelopen. Het is dus een dure keuze van de directie om niet met de medewerkers in gesprek te gaan. De directie kan een einde aan de stakingen maken door ons uit te nodigen en ons tegemoet te komen.

Wil de directie niet met de FNV praten? Hoe zit dat precies?

De directie wil niet met de FNV praten. Als werkgevers tijdens stakingen willen praten met vakbonden, dan moet vooraf duidelijk zijn dat de gesprekken ergens over gaan. Ofwel: dan moet de werkgever duidelijk aangeven dat het niet een overleg is om niets, maar dat het bedrijf over de brug komt en dus meer te bieden heeft. Als er van te voren wordt gezegd dat het eindbod ongewijzigd blijft, dan toont een werkgever zich niet bereid om het gesprek aan te gaan.

Wat betekent een loonsverhoging voor de werkdruk?

We zien dat goede collega's de Bijenkorf verlaten. Wat een verlies! Veelgehoorde reden: de lonen zijn te laag, de werktijden te onzeker en de werkdruk te hoog. Doordat goede krachten wegvallen, komt er meer verantwoordelijkheid op de schouders van de ervaren mensen én van de nieuwe collega's. Bovendien is het een enorme opgave om steeds weer nieuwe collega's/uitzendkrachten in te werken. Het verloop is groot. Het is dus zowel voor de continuiteit van het bedrijf, als ook de financiële positie van de medewerkers van nu en van de toekomst goed als de lonen omhoog gaan.

Welke plannen voor acties zijn er?

Houd contact met de leden van BeeUnited/FNV in jouw winkel. De ideeën worden verzameld per winkel. Samen maken we plannen om de krachten te bundelen. Je kunt ook contact opnemen met FNV-bestuurder Linda Vermeulen: linda.vermeulen@fnv.nl

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.