De vervolgacties van BeeUnited bij de Bijenkorf

Door Redactie 22 maart 2023

Medewerkers van de Bijenkorf voeren sinds een half jaar stakingsacties. Daarmee staan we aan de voet van de stakingsgolf die momenteel over Nederland trekt. Samen maken we plannen om het werk en inkomen in ons warenhuis te verbeteren. Als we niets doen, dan worden de lonen in ons warenhuis naar het minimumloon gedrukt. Wij en onze toekomstige collega’s verdienen beter!

Stand van zaken

We hebben inmiddels 16 keer gestaakt. Onze stakingen hebben effect: veel collega’s doen mee, het publiek steunt ons, de gemeenschapszin in de winkels is sterker geworden. Maar de tegenwerking vanuit de directie is groot. Waar blijft de menselijke maat? We zien dat in de afgelopen tijd de directie ervoor kiest om meer onderwerpen te bespreken met individuele medewerkers. Ook verlaten collega’s de Bijenkorf om elders te werken waar de lonen hoger liggen. Bovendien kost staken ook inkomen! En onze lonen zijn al zo laag… De directie lijkt er op aan te sturen dat wij onze hoop op verbeteringen verliezen. Maar het tegendeel is het geval: wij zetten door en blijven samen plannen maken.

Wat gaan we doen?

We blijven acties voorbereiden en houden hierover goed contact met elkaar. We schakelen over naar acties en stakingen die een groter verrassingseffect hebben en waarvan de directie wederom merkt en voelt dat het ons menens is. Ook schakelen we meer de steun in van BN’ers, het publiek en andere actiegroepen zoals stakers bij de FNV. Los hiervan gaan we gewoon door met ons reguliere vakbondswerk: we informeren mensen over hun rechten en maken plannen om deze te verbeteren.

Wat willen we?

We hebben het veel met elkaar over acties. Maar natuurlijk is ons doel: goede afspraken maken waardoor we met plezier naar ons werk gaan en waardoor we normaal kunnen rondkomen. Het is zo redelijk waar we voor opkomen. Het is eigenlijk heel jammer en teleurstellend dat we zoveel moeite moeten doen voor afspraken die zo vanzelfsprekend zouden moeten zijn. Ons Bijenkorf-hart doet pijn! Vanuit de FNV blijven we daarom bij de directie aandringen op overleg. We willen afspraken maken voor een goede cao. Met als doel dat mensen op een prettige manier werken bij de Bijenkorf, en thuis gewoon kunnen rondkomen. Het is een groot verschil of je werkt om fijn te leven, of dat je leeft om alleen maar te werken.

Een loonsverhoging is echt nodig

Alles wordt duurder. En de lonen blijven gewoon te laag. We zien het allemaal om ons heen. Lees hier meer over de lonen in onze winkels. Wij vinden dat er groei mogelijk moet zijn, en niet alleen voor de mensen die toch al veel verdienen.

Houd contact met de actieve leden van BeeUnited/FNV in jouw winkel. Deel je ideeën! We hebben elkaar nodig.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.