Strijdbare vrouwen Bijenkorf krijgen Karin Adelmund Prijs

'Voor jezelf opkomen vergt moed, daarom terecht in het zonnetje'

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 26 januari 2023

De vrouwelijke medewerkers van de Bijenkorf winnen dit jaar de Karin Adelmund Prijs. Zij krijgen deze aanmoedigingsprijs van de vakbond voor hun strijd voor betere lonen en meer respect en waardering bij het luxe warenhuis. FNV-voorzitter Tuur Elzinga reikt de prijs zaterdag 28 januari uit in de Burcht in Amsterdam.

FNV geeft prijs aan Bijenkorfvrouwen

De Karin Adelmund Prijs is door de FNV in het leven geroepen voor vrouwen die zich met hun vakbondswerk hebben ingezet voor het verbeteren van de positie van vrouwen op de arbeidsmarkt. Met de prijs spreekt de FNV zijn waardering uit voor de strijd van BeeUnited/FNV, waarin actieve leden bij de Bijenkorf zich hebben verenigd. Zij komen al maanden op voor hogere lonen voor zowel de vrouwen als mannen bij het warenhuis.

Een gezicht aan vele vrouwen

Volgens de FNV draagt het werk van de vrouwen bij aan het kleiner maken van de loonkloof tussen mannen en vrouwen. Ook geven de Bijenkorfmedewerkers een gezicht aan de vele vrouwen die werken in de winkelstraat en hen het zelfvertrouwen om zich uit te spreken.

Trots op collega's

Medewerkers van de Bijenkorf voeren sinds september actie. Zij hebben inmiddels al op dertien dagen gestaakt, wat ongekend is in de winkelstraat. Elsbeth en Bonnie werken bij de Bijenkorf, de eerste in Amstelveen, de andere in Amsterdam. Zij nemen de prijsnamens hun vrouwelijke collega's in ontvangst. Elsbeth: ‘Doordat stoere vrouwen in het verleden en nu opkomen voor hun rechten, staan we sterk. Wij zijn trots op onze collega's en op deze prijs.’

'Terecht in het zonnetje gezet'

FNV-voorzitter Elzinga: ‘Het kan niet zo zijn dat de al steenrijke eigenaars en aandeelhouders van de Bijenkorf alleen maar rijker worden, terwijl de mensen die iedere dag keihard werken in de winkels na dertien stakingsdagen nog steeds geen zicht hebben op een fatsoenlijk loon. Het vergt veel moed van de vrouwen bij de Bijenkorf om op te staan voor hun rechten. Daarom is het niet meer dan terecht dat wij hen zaterdag in het zonnetje zetten. Bravo!’

Wie was Karin Adelmund?

Karin Adelmund (1949 – 2005) was een strijdbare, bevlogen vakbondsvrouw. Van 1978 tot 1985 was zij voorzitter van de Vrouwenbond FNV. In 1985 kwam zij in het bestuur van de FNV, om in 1988 de eerste vrouwelijke vicevoorzitter te worden van de grootste vakbond van Nederland. ‘Macht van mannen? Appelmoes!’, zei Adelmund, die meer mooie vakbondsuitdrukkingen op haar naam heeft. Zij was stoer, ontwapenend en creatief.

Niet meer dan ‘de vrouw van’

Het is nu nauwelijks voor te stellen, maar veertig jaar geleden waren veel vrouwen enkel als ‘de vrouw van’ actief bij de bond. Zij hielpen bij stakingen van hun man met het inschenken van soep en koffie. Al die vrouwen die nu in het bestuur van de vakbond zitten, al die vrouwen die nu in het ledenparlement meebeslissen over de koers van de bond, al die vrouwen die samen actievoeren voor betere werkomstandigheden staan op de schouders van roemruchte vakbondsvrouwen zoals Karin Adelmund.

Bekijk het programma van zaterdag