Nieuwsbrief BeeUnited/FNV Juni

Door Redactie 2 juni 2023

Beste leden van FNV/BeeUnited, beste medewerkers van de Bijenkorf. We hebben met veel interesse de laatste nieuwsbrief van HR Bijenkorf gelezen. We snappen dan ook heel goed dat nu bij de vakbond veel vragen binnenkomen. Het bericht heeft ons ook wel verbaasd.

Stand van zaken

Wat is er nu eigenlijk gebeurd en wat is op dit moment de stand van zaken? Alweer sinds september 2022 voeren we samen actie voor een goede cao. Tegelijkertijd hebben wij vanaf het begin bij de directie aangegeven dat we er samen uit willen komen en dit op vele momenten herhaald. De directie heeft helaas tot op heden niets gedaan om hierop in te gaan. Daarnaast heeft FNV herhaaldelijk aangegeven bereid te zijn om informeel te overleggen. Om samen met de Bijenkorf te verkennen wat wel mogelijk is, in plaats van alleen maar te blijven hangen in wat allemaal niet mogelijk is. We hebben zelfs voorgesteld om een verkenner in te schakelen om een oplossing te vinden. Hierop is de directie niet ingegaan.

500 euro bruto

We zijn blij dat de werkgever nu ook inziet dat 6% toch echt te weinig is, en dat de directie een stap zet om tegemoet te komen aan de zorgen over de lage lonen en de hoge levenskosten. De 500 euro bruto die iedereen erbij krijgt (voor de fulltimers. Parttimers krijgen naar rato) is er alleen gekomen dankzij onze gezamenlijke vasthoudendheid en inzet. Tegelijkertijd weet iedereen dat dit in deze tijd echt nog te weinig is. Let op: netto houd je hier – afhankelijk van je inkomen en gezinssituatie - tot 300 euro van over, eenmalig.

Koopkracht blijft achter

Hoe zit het dan nu met de koopkracht? Het Centraal Plan Bureau meldt dat de lonen tussen 2022 en 2024 met meer dan 13,7 procent moeten stijgen om de prijsstijgingen bij te houden. Tot nu toe biedt de Bijenkorf 6%.

Ledenbijeenkomst

Kortom, we zijn er dus nog lang niet. Op 27 juli hebben we een ledenbijeenkomst waarin we onze vervolgstappen bespreken. We hopen dat meer leden zich aanmelden. Zoals altijd geldt: als de directie ons uitnodigt voor een gesprek, dan gaan we dat doen.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.