Stakingen winkelstraat slaan over naar drogisterijen: lonen moeten omhoog

Kerststaking dreigt bij onder meer Etos, Trekpleister en Kruidvat

Portret Hans Walthie
Door Hans Walthie 17 december 2022

Medewerkers van Etos, Trekpleister, Kruidvat en Holland&Barrett bereiden stakingen voor. Ze zijn het zat dat alles duurder wordt, maar dat hun salaris laag blijft. FNV Handel heeft gisteren een ultimatum gestuurd aan de werkgevers. De directies van de drogisterij-reuzen hebben tot en met zondagavond de tijd om aan de eisen van de vakbond tegemoet te komen.

Lonen moeten meestijgen met inflatie

Het is voor het eerst dat zoveel mensen in de drogisterijen hun werk dreigen neer te leggen. De lonen in de drogisterijen liggen op of net boven het minimum. De directies zijn vooral bezig om te zorgen dat de winsten ten goede komen aan de aandeelhouders, die veelal in het buitenland zitten. FNV Handel wil dat de lonen in de drogisterijen meestijgen met de inflatie (automatische prijs compensatie). Dat betekent een verhoging in januari 2023 met minimaal 10 procent.

Samen met de al aangekondigde stakingen bij de Bijenkorf op 23 en 24 december kan dit de grootste winkelstaking aller tijden in Nederland gaan worden.

Recht op leefbaar loon

FNV Handel bestuurder Cindy Onvlee: ‘De werknemers in deze branche hebben recht op een leefbaar loon. De lonen liggen in de gehele winkelstraat veel te laag, dus ook bij de drogisterijen. Onze leden kunnen in deze financieel zware tijden echt niet leven van de schamele loonsverhoging van 3 % die de werkgevers bieden. Uit een enquĂȘte, die we in december 2022 hebben uitgezet onder de werknemers in de drogisterijbranche, blijkt dat maar liefst 80% van de werknemers moeite heeft met  rondkomen van het huidige loon. Daarnaast moet de huidige hoge werkdruk echt omlaag. Dit zorgt voor een hoog uitvalpercentage onder het personeel. Bovendien is er een groot verloop onder de werknemers in deze branche. Werknemers verlaten de drogisterijbranche massaal vanwege de lage lonen en de hoge werkdruk.’

Grootschalige stakingen in week voor kerst

Naast het unaniem afstemmen van het eindbod van de werkgever, is er ook unaniem voorgestemd voor acties. Laten de werkgevers het ultimatum verlopen, dan zullen de werknemers in de drogisterijbranche overgaan tot grootschalige stakingen in de week voor kerst. Samen met de Bijenkorf zorgen ze dan voor de grootste kerststaking aller tijden in Nederland.

In de Drogisterijbranche werken ruim 10.000 werknemers.

Overal onrust in winkels

In de hele winkelstraat neemt de onrust toe. Hoewel de FNV bij IKEA en de doe-het-zelfwinkels goede cao’s heeft kunnen afspreken, roepen medewerkers van Etos, Hema, Albert Heijn en de ANWB-winkels ook steeds harder om een leefbaar loon. Cindy Onvlee: ‘Zij zien wat de acties bij de Bijenkorf losmaken. Staken steekt aan; zeker op plekken waar mensen te weinig verdienen en in de problemen komen door de stijgende prijzen. Terwijl de bedrijven gigantische winsten maken en superrijke aandeelhouders alleen maar rijker worden, kan er voor de medewerkers niks extra’s af. Het is een keer genoeg, zeggen die nu.’

Lees onze nieuwsbrief aan de medewerkers over het ultimatum

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.