Strijd Etos medewerkers krijgt vervolg actietraject

‘In mei nog eens 5 % erbij’

Portret Hans Walthie
Door Hans Walthie 24 februari 2023

Medewerkers van Etos hebben een eerste stap gezet naar een overwinning. Voor het komende half jaar krijgen zij er in een tussen-cao 5 % loon bij. Echter de acties gaan de komende tijd door, want in mei dit jaar wil de FNV een afspraak afdwingen bij de werkgevers voor een loonstijging van nog eens minimaal 5%.

Petitie voor leefbaar loon

FNV Handel bestuurder Cindy Onvlee: ‘Winkelmedewerkers van Etos hebben unaniem ingestemd met het voortzetten van de acties. De komende tijd verspreiden zij het vakbondsvuur verder door de winkelstraat. Zij roepen door middel van flyers in hun eigen winkelstraat winkelmedewerkers van andere ketens op om de petitie te tekenen voor een leefbaar loon. Met name de collega’s bij Etos-franchisewinkels, Kruidvat, Trekpleister en Holland & Barrett worden benaderd om zich aan te sluiten bij dit vervolg actietraject.’

Winkelmedewerkers van Etos hebben sinds december 8 keer gestaakt. Op stakingsdagen gingen door het hele land meer dan 100 winkels dicht. Dit is nooit eerder gebeurd bij het Ahold-merk. Etos valt samen met Kruidvat en andere concerns onder de 'drogisterijen-cao'.

Medewerkers stemmen in met tussen-cao

Etos-medewerkers hebben met meer dan 70% voorstemmers ingestemd met de tussen-cao. In deze cao is onder meer een nieuwe loontabel ingevoerd, die het beter mogelijk maakt om door te groeien.

Lonen naar het minimum gedrukt door primarkpremie

De laatste jaren zijn de lonen bij Etos, Kruidvat en andere winkels naar het minimum gedrukt. Dit komt door de zogenoemde primarkpremie. Deze loonkostensubsidie is tijdens het kabinet Rutte II ingevoerd om bedrijven te stimuleren om banen te scheppen. Bedrijven krijgen een subsidie als zij hun medewerkers het minimumloon betalen of net daarboven. Verhogen zij de lonen? Dan verliezen zij de subsidie! Een boete op loonsverhoging dus. Dat maakt de strijd van medewerkers voor een hoger loon dubbel zo zwaar.

Economen en toonaangevende instituties hebben kritiek op de perverse prikkel die deze subsidie afgeeft. De Algemene Rekenkamer zegt dat vooral grote werkgevers van de primarkpremie profiteren. De Raad van State waarschuwde voor een ‘cadeau-effect’ voor werkgevers.

Stormachtig

Aan veel meer cao-tafels is het stormachtig. Werknemers laten van zich horen omdat ze hun lage lonen en de hoge werkdruk zat zijn. Nederland verdient beter, vinden ze. Zo zijn er deze week stakingen (geweest) bij de gemeenten, in het streekvervoer en bij de Bijenkorf. Afgelopen weken waren er ook stakingen bij Douwe Egberts, Hibin, de zorgtaxi’s, Intertek, bij de regionale treinen en bussen, de touringcars en Fokker Elmo. In de ziekenhuizen staat de barometer ook op storm: er zijn acties op til nu het ultimatum is verlopen. De roep om verandering zwelt aan en werknemers zien dat ze niet alleen staan.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.