Nieuwe cao-afspraken voor medewerkers distributiecentra Etos

Resultaat komt na stevige onderhandelingen

portret Lennart Rietman
Door Lennart Rietman 2 mei 2024

Na stevige onderhandelingen is er een onderhandelingsresultaat bereikt voor distributiemedewerkers van drogisterijketen Etos, onderdeel van het Ahold concern. De FNV legt het resultaat met een positief advies voor aan de leden. Die kunnen tot en met zondag 5 mei stemmen over de afspraken.

De onderhandelingen voor de nieuwe cao verliepen stroef. De FNV hield vast aan een fatsoenlijke loonsverhoging. De werkgever wilde juist toeslagen verlagen en het aantal verlofdagen voor werknemers van 50 jaar of ouder terugschroeven. Na vijf onderhandelingsrondes en een ultimatum van de vakbond liggen er nu afspraken waar de FNV tevreden mee is.

Salarisverhoging

Het basis uurloon van medewerkers in de distributiecentra gaat per april van dit jaar omhoog met 4%. Daar bovenop krijgen fulltime medewerkers een extra verhoging van €25 bruto per maand. Parttimers krijgen dit naar rato van het aantal uren dat in hun contract staat.

Zwaarwerkregeling

De bestaande afspraken over de zwaarwerkregeling (RVU) worden ook in de nieuwe cao voortgezet. Dat betekent dat medewerkers voor de AOW-leeftijd kunnen stoppen met werken.

Looptijd

Vakbondsleden kunnen nog tot en met 5 mei stemmen. Als zij akkoord gaan gaat de nieuwe cao met terugwerkende kracht in per 1 april 2024. De cao heeft dan een looptijd van een jaar, tot en met 31 maart 2025.

Onderhandelingen

Cindy Onvlee, bestuurder van FNV Handel: ‘We hopen natuurlijk dat het resultaat dat we geboekt hebben voor de distributiemedewerkers van Etos de onderhandelingen voor het winkelpersoneel van Etos en Gall & Gall ook een zetje in de goede richting geeft.’

Ahold-concern

Onderhandelingen voor een nieuwe cao voor het winkelpersoneel van Etos lopen nog. Die medewerkers vallen onder de VDF cao, die nog loopt tot 30 juni van dit jaar. Ook bij Gall & Gall rommelt het nog. De slijterij is net als Etos onderdeel van Ahold. Na drie rondes onderhandelen staan medewerkers daar nog altijd met lege handen.