Meer dan 100 ballonnen voor directie Etos

Dinsdag actie van winkelmedewerkers in Zaandam

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 26 juni 2023

Het wordt nog even flink blazen voor een delegatie van winkelmedewerkers van Etos. Zij overhandigen morgenochtend in Zaandam meer dan honderd ballonnen aan de cao-onderhandelaars van de drogisterijketen. Daarmee vragen zij om een goede loonsverhoging, minder werkdruk en meer waardering voor hun werk.

FNV: actie met ballonnen bij Etos

De actie bij het hoofdkantoor van Ahold-Delhaize duurt van 9.00 tot 12.00 uur. Om 10.00 uur gaan de onderhandelaars van de FNV om tafel met de directie van Etos om te praten over de nieuwe cao.

Symbool voor tekort aan mensen bij Etos

Shefania Sewbaks, bestuurder FNV Handel: ‘Wij gaan morgen voor de derde keer onderhandelen met Etos over de nieuwe cao. Vooraf voeren we actie bij het hoofdkantoor. De ballonnen staan symbool voor de medewerkers die er niet bij kunnen zijn omdat zij hun winkels open moeten houden. Voor het tekort aan mensen dus, en de hoge werkdruk.’

Steeds meer collega's stoppen ermee

Ellen, winkelmedewerker van Etos: ‘We staan met veel te weinig mensen in de winkels. Het is iedere dag aanpoten voor ons. Steeds meer collega’s houden dit niet vol en stoppen ermee, waardoor we met nog minder mensen komen te staan.’

Salarissen moeten allereerst omhoog

De FNV zegt dat allereerst de salarissen omhoog moeten. Met minstens 14,3%. Ook wil de vakbond een minimumloon afspreken van € 14 euro. Sewbaks: ‘Dat is tenminste een leefbaar loon. Als er niet meer salaris bijkomt, is het heel onaantrekkelijk om te werken bij Etos. De werkdruk blijft dan bestaan en zal alleen maar hoger worden in de winkels.’

5% van januari telt niet mee

Etos biedt slechts 5% erbij per 1 juli en nog eens 2% in januari (in een cao tot juli 2024). Volgens de directie is dat genoeg voor de mensen om het hoofd boven water te houden, omdat zij er afgelopen januari al 5% bij hebben gekregen. Maar, zegt Sewbaks: ‘Die loonsverhoging telt niet mee. Die was nog voor achterstallig onderhoud, toen de inflatie zo historisch hoog was en veel mensen nauwelijks konden rondkomen.’

Honderden winkels dicht

In december en januari hebben winkelmedewerkers van Etos gestaakt. Daarbij gingen honderden winkels in het land dicht. De werknemers zijn daarna akkoord gegaan met een tussen-cao waarin de salarissen voor een halfjaar met 5% stegen.

Lonen blijven laag door Primarkpremie

De lonen bij Etos, maar ook Kruidvat en andere winkels zijn de laatste jaren naar het minimum gedrukt. Dit komt door de zogeheten Primarkpremie, waarbij bedrijven een subsidie krijgen als zij hun mensen het minimumloon betalen of net daarboven. Als zij de lonen verhogen, raken zij de subsidie kwijt. De FNV wil dat deze ‘perverse prikkel’ verdwijnt.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.