Werkgevers sluiten lege cao af voor winkelmedewerkers

portret Linda Vermeulen
Door Linda Vermeulen 15 juni 2022

Je hebt het nieuws vast gelezen. ‘Winkelmedewerkers krijgen 4,4% meer loon’, kopte de NOS over het akkoord bij de Cao Retail. Veel medewerkers van winkels en distributiecentra hebben inmiddels al door dat bedrijven alleen een beetje goochelen en schuiven met de wettelijke minimumloonverhoging. En dat heel veel mensen van deze paar centen extra zijn uitgesloten. Alle reden om boos te zijn!

Wat is er precies aan de hand?

Werkgevers verhogen alleen de lonen van de mensen binnen de schaal. Voor het grootste deel gaat dit om een verhoging waar mensen wettelijk gezien toch al recht op hebben. Vandaar dat wij dit een ‘lege cao’ noemen. Mensen die al langer in een winkel werken krijgen mogelijk eenmalig een extraatje. Hier lees je de reactie van FNV Winkelstraat.

Wat kun jij doen?

Let goed op of jij recht heb op een loonsverhoging of een extraatje en houd op je loonstrookje in de gaten of je de loonsverhoging ook krijgt. Daarbij is belangrijk: zit je in de schaal of boven de schaal? Wat communiceert je werkgever hierover? Heb het hierover met je collega’s!

Alles wordt duurder, nu jij nog!

Deze mega cao Retail is een minimum-cao. Dat betekent dat je bovenop deze cao in jouw bedrijf verbeteringen kunt afspreken. Wil je daar met je collega’s voor opkomen? Neem dan contact op met een van de vakbondsbestuurders in de winkelstraat.

Waarom onderhandelt de FNV niet mee?

Werkgevers mogen zelf kiezen welke vakbonden zij uitnodigen om een cao af te sluiten. De FNV is de enige vakbond in Nederland die actie voert en druk zet op voor echte loonsverhogingen. Bedrijven zetten alles op alles om de loonkosten laag te houden, en proberen dus zoveel mogelijk om bonden uit te nodigen die bereid zijn te tekenen voor slechtere deals.