FNV: Cao Retail is lege cao

Werkgevers houden mensen voor de gek met dit akkoord

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 14 juni 2022

Winkelmedewerkers worden met de nieuwe cao Retail non-food enorm voor de gek gehouden. Dat zegt de FNV in reactie op het akkoord dat werkgeversclub INretail heeft gesloten met CNV, AVV, De Unie en RMU Werknemers.

FNV: cao Retail is lege cao

De werkgevers schermen op hun website met een loonsverhoging van ruim 4%, maar wie de deal goed bekijkt, ziet dat het een combinatie is van creatief rekenwerk en windowdressing.

Dit is een lege cao

Linda Vermeulen, bestuurder FNV Handel: ‘Het lijkt op het eerste gezicht dat mensen er iets bij krijgen door deze cao. Maar dat is schijn. Hier wordt een ‘lege cao’ gesloten. Werkgevers hebben verschillende percentages van de wettelijk verplichte verhoging bij elkaar opgeteld en naar voren gehaald en er hier een daar een stuivertje bij opgeteld. Bovendien wordt een grote groep medewerkers uitgesloten van de verhoging.’

Bonden die amper eisen stellen

De grote cao voor de winkelstraat is de afgelopen weken in een achterkamertje in elkaar gezet. ‘De werkgeversorganisatie heeft de FNV bewust buiten de deur gehouden en alleen bonden uitgenodigd die amper eisen stellen of actievoeren’, zegt Vermeulen. ‘Terwijl wij juist samen met werknemers verbeteringen bevechten, zoals laatst bij Gall & Gall is gebeurd, met zes grote stakingen in het hele land.’

Er deugt iets niet

Vermeulen: ‘Als over zoveel werknemers, in zo’n grote stilte, zo'n grote cao wordt afgesloten, zonder actie, zonder druk, zonder bonden die zich uitspreken, dan deugt er iets niet.’

Mode, sport, schoenen

Onder de cao Retail non-food vallen zo’n 200.000 mensen. Zij werken in winkels voor onder andere mode, sport, schoenen en woonspullen en tuincentra.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.