Bluestar Alliance neemt Scotch & Soda over

Wat zijn mijn rechten?

Door Redactie 28 maart 2023

Deze week is bekend gemaakt dat Bluestar Alliance Scotch & Soda overneemt. Dit betekent dat Scotch & Soda zal blijven bestaan. Een deel van de werknemers van Scotch & Soda kan blijven werken voor Scotch & Soda. Helaas is er niet voor iedereen plek om te blijven. Laat je goed informeren wat jouw rechten zijn.

Houd ik mijn baan?

De curator probeert bij een doorstart altijd zoveel mogelijk personeel bij de nieuwe eigenaar te plaatsen. Dat lukt helaas niet altijd. Bij een ‘gewone’ bedrijfsovername is de nieuwe eigenaar volgens de wet niet verplicht om personeel over te nemen.

Als voor het faillissement al bekend was dat het bedrijf een doorstart zou maken, dan noem je dat overgang van onderneming. Dan gaan wel alle medewerkers met alle arbeidsvoorwaarden volgens de wet over naar het doorgestarte bedrijf.

Je mag niet zomaar weigeren

Bij een doorstart die niet is voorbereid, kun je een baan bij de nieuwe eigenaar niet zomaar weigeren. Om WW te krijgen moet je passend werk accepteren. Weiger je de overstap naar het voortgezette bedrijf, dan mag het UWV je WW-uitkering stopzetten. Dat geldt ook voor betaling over de opzegtermijn. Heb je al ander werk op de datum van faillissement, dan kun je wel de de overgang naar het doorgestarte bedrijf weigeren.

Let op: Mocht je na een doorstart alsnog ontslagen worden. Dan moet je dat in elk geval melden bij het UWV, zodat je daarna een WW-uitkering kunt aanvragen.

Krijg ik een nieuw contract?

Is de doorstart niet voor het faillissement voorbereid, dan is er geen overgang van onderneming. Je arbeidsvoorwaarden gaan niet mee over en je krijgt een nieuwe arbeidsovereenkomst aangeboden. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat je een ander salaris krijgt. Ook kun je een tijdelijk contract aangeboden krijgen, terwijl je een vast contract had. Ga je op basis van een doorstart hetzelfde werk doen bij de nieuwe werkgever,  let er dan wel op dat er geen proeftijd in je arbeidsovereenkomst staat.

Wat vindt FNV Winkelstraat?

Scotch & Soda valt onder een van de slechtste cao’s van het land: de cao retail. We zien aan de ene kant dat grote winkelketens zeggen dat er geen geld is voor een normaal loon. Aan de andere kant is er wél geld voor nieuwe winkels wereldwijd. De investeerders gaan voor snel geld, zien de belangen van werknemers en klimaat over het hoofd. Het is schandalig dat deze rekening nu wordt neergelegd bij de trouwe werknemers én bij onze overheid.

Als lid van FNV kun je altijd terugvallen op ons contactcenter. Het telefoonnummer is: 088-3680368. Elke werkdag bereikbaar van 08.30 tot 17.30 uur. Het is ook mogelijk je vraag aan ons te stellen via MijnFNV.