De coronacrisis vraagt veel van winkelmedewerkers. Samen zetten we de schouders er onder om het werk zo goed en veilig mogelijk te doen. Nu het kabinet mensen opnieuw oproept om zoveel mogelijk thuis te blijven, en voor veel winkels een lockdown heeft afgekondigd, krijgen wij bij de FNV veel vragen en meldingen binnen van winkelmedewerkers.
De directie van Blokker heeft de vakbond op de hoogte gesteld van ‘Blokker Express’. We horen dat winkelmedewerkers wordt gevraagd om te helpen met bezorgen van online bestellingen, en dat dit op vrijwillige basis gebeurt. Blokker meldt ons dat er afspraken zijn voor een kilometervergoeding én een vergoeding voor het gebruik van je eigen telefoon. Wat zijn jullie ervaringen? Laat het ons weten als je vindt dat er verbeteringen nodig zijn. De FNV vindt dat het kabinetsbeleid om verspreiding van het virus tegen te gaan moet worden nageleefd, ook vinden wij dat vervangende werkzaamheden alleen in samenspraak met de werknemers mogen gebeuren.
De FNV heeft in november een voorstellenbrief met verbeteringen voor de arbeidsvoorwaarden en lonen naar het Blokker/Mirage concern gestuurd. Wil je ook opkomen voor waardering, vast en veilig werk én een respectvol loon, meld je dan bij ons.
Big Bazar meldt aan de medewerkers dat tijdens de lockdown doorbetaald wordt. Dat is goed. Maar medewerkers met een flexcontract krijgen te horen dat zij betaalde uren mogelijk moeten inhalen na de lock down. Dat is natuurlijk onwenselijk! Werkgevers als de Bijenkorf, Ikea en ook de bouwmarkten tonen zich wel een goed werkgever door werknemers gewoon door te betalen. Winkelmedewerkers zijn de hele crisis in touw voor hun winkel. Het is niet de bedoeling dat zij uiteindelijk de rekening betalen.