FNV maakt lockdown-afspraken bij Ikea, Bouwmarkten en de Bijenkorf

portret Linda Vermeulen
Door Linda Vermeulen 18 december 2020

De afgelopen weken zijn we in de winkelstraten van een extreme drukte (op bijvoorbeeld Black Friday en de koopzondagen) naar een lockdown gegaan. Winkelmedewerkers van Wibra en Hema hebben ervoor gezorgd dat hun winkels ook gewoon hun verantwoordelijkheid nemen door dicht te gaan. Veel winkelmedewerkers trekken aan de bel bij FNV Winkelstraat. Juist nu is het belangrijk om zekerheid te hebben over je loon en je werkzaamheden.

Goede afspraken in de spotlights

We krijgen bij de vakbond voorbeelden van winkels die geen verantwoordelijkheid nemen, en alles afschuiven op de werknemers. Gelukkig zijn er winkels waar we goede afspraken maken – daar zijn we trots op, dus graag de spotlights op deze bedrijven en FNV-kadergroepen.

IKEA

Medewerkers krijgen uitbetaald volgens rooster (inclusief toeslaguren). Vanaf 11 januari geldt een nieuw rooster. IKEA werkt met 2 scenario’s omdat IKEA in overleg is met het ministerie van Economische Zaken of zij wel online bestelde goederen mogen uitgeven vanuit de winkel. Als ze hiervoor toestemming krijgen dan wordt er vanaf 11 januari volgens het normale rooster gewerkt. Als er geen toestemming komt en de winkels gaan niet open op 19 januari dan voert IKEA de wet uit en ontvangen medewerkers het gemiddelde salaris over de laatste 3 maanden. Tijdelijke contracten worden verlengd en medewerkers die nu nog in de proeftijd zitten mogen blijven.

Bouwmarkten

Medewerkers van Praxis, Gamma en Hornbach houden hun roosters en worden gewoon volgens rooster uitbetaald. Zij behouden ook hun toeslaguren. Bij Hornbach worden tijdelijke contracten gewoon verlengd en kunnen werkende ouders, die thuis moeten blijven omdat de scholen gesloten zijn, hun uren boeken op bijzonder verlof en worden gewoon doorbetaald. Medewerkers blijven aan het werk. Er is genoeg te doen in de winkels en de online verkopen stijgen waardoor er veel werk is met click&collect en uitgifte van goederen aan klanten. De bouwmarkten hadden al eerder gezamenlijk besloten op 2e Kerstdag dicht te zijn.

de Bijenkorf

Medewerkers met een flexibel contract blijven gewoon in dienst. Veel medewerkers blijven tijdens de lock down thuis, een groep medewerkers is in overleg in de winkel aan het werk. Medewerkers worden volgens hun contract-uren betaald. De toeslagen worden niet betaald. De Bijenkorf wil met medewerkers die in de winkel werkzaamheden verrichten, en in de knel komen met opvang voor de kinderen, passende afspraken maken. De min-en plus-uren worden bevroren. Tijdens de lockdown worden geen extra minuren opgebouwd. Als mensen aan het eind van het jaar over de periode van voor de lockdown veel min-uren hebben opgebouwd, dan worden die kwijtgescholden. Plus-uren worden uitbetaald. De Bijenkorf neemt hier zijn verantwoordelijkheid en toont zich een goed werkgever.