Top5. Waar winkelmedewerkers tegenaan lopen tijdens de lockdown

Waar gaat het goed, en waar kan het beter?

portret Linda Vermeulen
Door Linda Vermeulen 29 december 2020

Werk je gewoon door tijdens de lockdown terwijl de winkel dicht is? Bouw je min-uren op en moet je die later dit jaar inhalen? Ben je opeens pakketbezorger geworden en zet je vraagtekens bij de gang van zaken? Je bent niet de enige! Bij FNV Winkelstraat komen veel vragen en meldingen binnen. Hier volgen de issues die we veel tegenkomen:

Verplicht vrijwillig fietskoerier

Blokker zegt dat winkelmedewerkers ‘vrijwillig’ bestellingen afleveren bij de klant. Maar bij FNV Winkelstraat horen we hele andere geluiden. Ja, er zijn medewerkers die het heel leuk vinden om op de fiets of met de auto pakketjes thuis te bezorgen. Prima. Het is ook goed dat er sprake is van enige compensatie voor auto-kilometers en gebruik van je mobiele telefoon. Maar als je redenen hebt om niet met een stofzuiger achterop door de stad te fietsen, of als de adressen te ver weg zijn, of als je geen auto hebt of je auto hier niet voor wil inzetten… dan krijgen werknemers van de leidinggevende een boze reactie, of er wordt gedreigd dat medewerkers de niet-gewerkte uren dan via plus- of min-uren moeten betalen. Ook over de verzekering van de inzet van de eigen auto zijn terechte vragen gesteld. Wij gaan de directie van Blokker hierover benaderen. Laat ons weten wat jij vindt!

We moeten met te veel mensen in de winkel werken tijdens de lockdown

Dit speelde bij Wibra, medewerkers trokken samen met de FNV aan de bel. Inmiddels heeft de directie gemeld dat er pas na de jaarwisseling begonnen gaat worden met balansen. En dat dit met niet teveel werknemers zal gebeuren. Goed nieuws!

De winkel is dicht, maar we moeten toch elke dag komen

Dit horen we uit verschillende winkels. Winkelmedewerkers vinden het prima om schoon te maken, maar op een gegeven moment ben je daar wel mee klaar. Wat kunnen we doen om de directies op andere gedachten te brengen – zodat medewerkers gewoon doorbetaald thuis kunnen zijn? Meld je samen met je collega’s bij ons.

De winkel is dicht. Ik kan niet werken, maar moet dat later inhalen

Het salaris moet tijdens de lockdown gewoon worden doorbetaald. Hier hebben we als FNV goede afspraken over gemaakt met bijvoorbeeld Ikea en de Bijenkorf. Er zijn werkgevers die eigen regels invoeren. Hier lees je meer

Ik moet werken in de winkel, maar kan dat niet combineren met de opvang van mijn kinderen

De scholen en kinderopvang zijn gesloten. Sommige werknemers kunnen maatwerkafspraken maken met hun werkgever. Andere werkgevers laten zich van hun slechtste kant zien door te stellen dat het hebben van kinderen 'een eigen keuze' is. We hebben afgesproken bij Hornbach dat werkende ouders, die thuis moeten blijven omdat de scholen gesloten zijn, hun uren boeken kunnen op bijzonder verlof en gewoon doorbetaald worden.

Mijn tijdelijke contract wordt niet verlengd

Bij winkels als Hornbach, Ikea en de Bijenkorf hebben we afspraken gemaakt dat mensen met tijdelijke contracten gewoon in dienst blijven. Dat is goed werkgeverschap. We willen deze afspraken ook bij andere winkels maken – dat lukt alleen als medewerkers lid worden en samen met ons een plan maken om hier druk op te zetten.