Door de winkelsluiting lopen mijn minuren op!

Wat nu?

portret Danielle Wiek
Door Danielle Wiek 28 december 2020

De winkel is dicht. Waar moet ik nu rekening mee houden? Er kan een verschil ontstaan tussen de salarisbetaling en de urenregistratie. Hoe dit zit, leggen we hieronder uit.

Er is een loondoorbetalingsverplichting

Het salaris moet dus worden doorbetaald. Bij een contract met een vast aantal uren is dit duidelijk. Bij een flexibel contract (min-max of nuluren) moet ten minste het minimaal aantal afgesproken uren worden betaald. Als er al een planning is gemaakt, dan geldt dat de ingeplande uren moeten worden betaald.

Indien er in de afgelopen 3 maanden een vast patroon is ontstaan dan worden de uren, die je de afgelopen 3 maanden gemiddeld hebt gewerkt, doorbetaald.

Geen bevriezing flexsaldo

In de eerste coronagolf in maart is er een afspraak gemaakt over het bevriezen van de uren tijdens de volledige sluiting van een winkel. Deze afspraak is niet opnieuw gemaakt voor winkelsluitingen vanaf 15 december. Er kunnen dus minuren ontstaan omdat je minder ingeroosterd wordt als gevolg van de winkelsluiting.

Afrekening aan het einde van het refertejaar

Als je uren tijdens het jaar afwijken van het aantal basisuren, dan worden deze min- of plusuren aan het flexsaldo toegevoegd. Aan het einde van het refertejaar wordt er afgerekend. Als het flexsaldo negatief is, dan vervallen de minuren en hoeven deze niet meer op een later moment te worden ingehaald. Een positief flexsaldo wordt uitbetaald.

De meeste winkels hebben een refertejaar dat loopt van 1 januari tot en met 31 december. Dit betekent dat er vanaf 1 januari weer een nieuwe referteperiode gaat gelden.

Eigen regels

Er zijn werkgevers die eigen regels invoeren. Dat is natuurlijk onwenselijk! Werkgevers tonen zich een goed werkgever door werknemers gewoon door te betalen. Winkelmedewerkers zijn de hele crisis in touw voor hun winkel. Het is niet de bedoeling dat zij uiteindelijk de rekening betalen.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.