Ik val in een risicogroep. Wat zijn mijn rechten?

portret Linda Vermeulen
Door Linda Vermeulen 4 mei 2020

Een vraag die we veel krijgen van winkelmedewerkers tijdens de coronacrisis is: Ik val in een risicogroep. Wat kan ik doen en wat zijn mijn rechten? Wij zetten in dit artikel informatie op een rijtje:

Over de kans op besmetting

De kans op besmetting met het coronavirus verschilt en heeft te maken met:

• je werkplek: worden alle richtlijnen om besmetting te voorkomen goed opgevolgd?
  • maatregelen: heeft de werkgever genoeg maatregelen genomen om je te beschermen?
  • contact met anderen: werk je met veel collega's in een ruimte of is er nabij contact met klanten?
  • je gezondheidssituatie: hoe kwetsbaar ben je?

Risicogroepen

Mensen die besmet worden met het coronavirus hebben meestal milde klachten. Bij sommigen mensen verloopt de ziekte heftiger. Veel patiƫnten (en hun partners) maken zich hier zorgen over, omdat ze volgens het RIVM tot een risicogroep behoren.

Je valt in een risicogroep als je:

• 70 jaar of ouder bent.
  • 18 jaar of ouder bent en een onderliggende aandoening hebt.

Net als mensen van boven de 70, hebben ook de mensen die lijden aan diverse aandoeningen en condities vaak een afweersysteem dat minder goed werkt, waardoor het coronavirus harder kan toeslaan.

Recht op extra bescherming

Je werkgever is wettelijk verplicht om voor een veilige werkomgeving te zorgen. Het advies van het RIVM luidt dan ook om medewerkers zoveel mogelijk thuis te laten werken als dat kan. Je werkgever moet jouw risico op besmetting op het werk inschatten en maatregelen nemen om de kans op besmetting te beperken. Dit gaat verder dan passende maatregelen als voldoende zeep en tissues op toiletten en hygiene-instructies aan medewerkers. Een bedrijfsarts kan hierin adviseren.

Als thuiswerken echt geen optie is, is de werkgever genoodzaakt om medewerkers in de corona risicogroepen extra bescherming te geven. Als de werkgever de bescherming voor deze groep niet kan garanderen. Dan kun je op basis hiervan vrijstelling krijgen van je huidige werk of vervangend werk aangeboden krijgen.

Voel jij je onvoldoende beschermd?

Overleg met je werkgever of jij goed beschermd bent tijdens het uitvoeren van je werkzaamheden. Dit is altijd maatwerk. De bedrijfsarts kan adviseren. Als je onder de risicogroep valt heb je recht op extra bescherming, je kunt hierop aandringen bij je werkgever. De richtlijn van het RIVM is leidend en kan dus voor een gerechtvaardigd reden zorgen om je af te melden bij je werkgever in verband met het risico dat je loopt.