Winkelmedewerkers vinden lonen, veiligheid en werkzekerheid belangrijk

Voorstellen voor een nieuwe cao Winkelstraat

portret Linda Vermeulen
Door Linda Vermeulen 3 november 2025

Een hoger loon, een vast contract en veiligheid op het werk. Dat vinden winkelmedewerkers de belangrijkste onderwerpen voor een nieuwe cao Winkelstraat. Wij hebben deze input gebruikt voor de voorstellenbrief die we naar de werkgevers sturen. De cao loopt eind dit jaar af. Dit is hét moment om verbeteringen te eisen!

Kom in actie

Werkgevers willen in de nieuwe cao opnemen dat de lonen laag blijven, dat zij af willen van de vaste vrije dag en van de toeslag voor werken tijdens de Kerstdagen. In de afgelopen jaren wilden werkgevers zelfs helemaal niet met de FNV praten over de cao. Wil jij dat dit verandert? Praat erover met je collega’s. Samen kunnen we een vuist maken. We zijn met veel mensen. De cao voor de Winkelstraat (officieel: cao retail non-food) geldt voor meer dan 200.000 mensen!

Dit zijn onze voorstellen

  • Veel winkelmedewerkers verdienen het minimumloon, ook als ze al jaren werken. Dat moet anders.
  • De FNV wil dat lonen automatisch omhoog gaan als alles duurder wordt (inflatie).
  • We willen een loonsverhoging van 6% per jaar. Bij een cao van twee jaar is dat 12%.
  • Het uurloon moet starten bij € 18 in de eerste trede van de laagste schaal.
  • Iedereen in de winkel verdient een volwassen loon.
  • Werk vóór en ná de sluitingstijd moet ook betaald worden.

'Onze salarissen moeten omhoog. Zo gaan meer mensen in een winkel werken en daalt de werkdruk. We staan altijd aan: wisselen tussen klanten en andere dringende taken, roostering, uitpakken, bellen en mailen met verkoopafdelingen.'

  • Veel medewerkers hebben stress door te weinig collega’s en tijdelijke contracten.
  • Goede krachten vertrekken omdat ze geen vast contract krijgen.
  • Daarom wil de FNV dat meer mensen een vast contract krijgen. Dat is beter voor de medewerkers én voor de sfeer op het werk.

'Mensen met een flexcontract worden doorgeschoven als sardientjes. Dat is niet goed voor hen, maar ook niet voor mensen die al jaren in de winkel staan. De werkdruk stijgt. Daardoor vertrekken veel vaste krachten weer.'

  • Medewerkers voelen zich vaak onveilig door te weinig collega’s, agressieve klanten en te weinig beveiliging.
  • De FNV eist dat er meer collega’s samen werken en dat winkels weer investeren in beveiliging.

'Regelmatig heb ik incidenten met klanten. Die hadden verkeerd kunnen aflopen, zeker tijdens sluitingstijd. Mijn collega’s maken dat ook vaak mee. Van zo’n groot winkelbedrijf verwacht je dat ze zorgen voor beveiligers of collega’s die opgeleid zijn om als beveiliger op te treden.'

Voorstellenbrief

In onze brief aan de werkgevers staan nog meer voorstellen.

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites goed te laten functioneren. Deze cookies gebruiken net als de statistische cookies geen persoonsgegevens. Met jouw toestemming gebruiken we ook marketing cookies. Hieronder kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies.

Functionele cookies: zijn noodzakelijk voor de basisfunctionaliteit van de website. Deze kunnen niet worden uitgeschakeld.

Statistische cookies

:

helpen ons te begrijpen hoe bezoekers onze website gebruiken (paginaweergaven, klikgedrag). Deze gegevens worden anoniem gemeten en gedeeld met drie externe partners.

Marketing cookies

:

worden gebruikt om onze diensten via online advertenties onder de aandacht te brengen. Bij acceptatie van marketing cookies delen wij je persoonsgegevens met vier externe partners voor retargeting en advertentiepersonalisatie.

Kijk voor meer informatie op onze cookiepagina.