2100 supermarktmedewerkers geconsulteerd over inzet nieuwe cao

Bekijk de nieuwe cao-voorstellen

facet hoofdkantoor FNV
Door Persvoorlichting 17 mei 2020

“Hoewel het fijn is dat zoveel mensen nu inzien hoe belangrijk het werk van supermarktmedewerkers is: van applaus kan je niet leven”. Een quote van 1 van de 2100 supermarktmedewerkers die de FNV-enquête heeft ingevuld. Ook ruim 1000 niet-leden hebben meegedacht over wat zij willen regelen met hun werkgevers in de nieuwe cao. FNV eist daarom onder meer 5% loonsverhoging. De voorstellen voor de nieuwe cao vind je onderaan dit nieuwsbericht.

www.facebook.com/supermarktfnv/
‘Werkgevers behandelen hun mensen als opladers. Ze gebruiken en vervangen ze met als enig doel zelf zoveel mogelijk binnen te slepen en zoveel mogelijk winst aan aandeelhouders uit te keren’, zegt Mari Martens, FNV-Bestuurder Handel. ‘Deze vaak jonge mensen staan letterlijk in de frontlinie in deze tijden van corona. Zij lopen grote gezondheidsrisico’s. Vakkenvullers hebben als enige bescherming een felgekleurd hesje als ze de vakken vullen. De werkgevers moeten zorgen voor een veilige werkplek en daarvoor scoren ze momenteel een dikke onvoldoende. Ze leggen de verantwoordelijkheid daarvoor gewoon bij hun jonge werknemers neer.’

Looneis

FNV eist een structurele loonsverhoging van 5 procent. Veruit de meeste supermarktmedewerkers zijn jong en hebben een klein contract van gemiddeld 14,8 uur. Een 21-jarige zou met een fulltime baan maar €1683,62 verdienen. Voor een 18-jarige is dat nog lager: €931,76. Martens: ‘En zodra deze jongeren aan het minimumloon voor volwassenen komen, is hun baan niet meer zeker.’

Toeslagen

Ook wil de FNV dat er toeslagen worden betaald voor werkuren die buiten de normale werktijden vallen. Martens: ‘De toeslag voor de doordeweekse en zaterdagavond zijn er in 2016 al uit gesloopt. Wij tekenen daar niet voor. Corona dwingt ons nu allemaal om dingen anders te organiseren. Werkgevers willen de winkeltijden nog verder verruimen. Dat begrijpen wij. Maar alleen als daar een vergoeding tegenover staat.‘

Iedereen vast contract

Supermarkten hebben relatief veel flexwerkers in dienst; voor 1 fulltime functie zijn gemiddeld 2,7 mensen aan het werk. 340.800 medewerkers vervullen samen 128.100 fulltime banen (CBS; 2018). Een klein aandeel (oudere) medewerkers heeft een fulltime dienstverband en een vast contract. Martens: ‘Zij hebben grote moeite rond te komen van hun salaris. Daarbij komt dat de werkdruk van de mensen in vaste dienst hoog is. Om die te verlagen, moeten meer mensen in vaste dienst komen. Deze sector moet volwassen worden. Wij willen dat iedereen een vast contract krijgt met dezelfde arbeidsvoorwaarden.’

Grootste omzetstijging sinds 2005

De supermarkten draaien ongekende omzetten en maken nog steeds veel winst. De levensmiddelenbranche heeft in maart de grootste omzetstijging sinds 2005 gerealiseerd. De omzet van de supermarkten in maart was ruim 13 procent hoger dan in maart 2019. Ahold Totaal heeft een winststijging van 48 procent gerealiseerd over het eerste kwartaal 2020 in vergelijking met 2019. Martens: ‘De branche draait al jarenlang uitstekend en het personeel ziet daar niets van terug. Het is hoog tijd dat de werkgevers hun medewerkers betalen met goede arbeidsvoorwaarden.’

Onderzoek

De 2100 supermarktmedewerkers hebben hun mening gegeven over de inzet van de komende cao-onderhandelingen via een enquête van de FNV. Daarvan zijn 882 mensen lid van de FNV en 40 mensen zijn lid van andere vakbond of geen vakbondslid. 25 procent van de respondenten was jonger dan 25 jaar. Op de Facebookpagina FNVSupermarkten wordt bijna elke dag gepost door leden en niet-leden. Ze laten zich horen, ze laten zien wat ze meemaken of vertellen erover.

Onder de cao’s VGL en Levensmiddelen vallen 340.800 mensen (2018, CBS).

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.