Cao-overleg groothandel groenten en fruit voorlopig uitgesteld

GroentenFruit Huis wil eerst terug naar achterban

Portret Iris van der Veen
Door Iris van der Veen 18 juli 2019

Helaas is het nog niet gelukt om een nieuwe cao groothandel groenten en fruit af te sluiten. Werkgevers schorten het cao-overleg voorlopig op. Zij willen deze zomer eerst met hun achterban in conclaaf voor wij verder praten. FNV vindt het jammer dat er nog geen akkoord is maar begrijpt dat er draagvlak moet zijn.

FNV wil vooraf ploegentoeslagen in pilot

Een aantal werkgevers is de huidige cao ‘ontgroeid’ en komt in de knel bij het roosteren in de avonduren en weekenden. Zij willen experimenteren met ploegendiensten. Die experimenten mogen niet voor rekening van de werknemers komen. Daarom wil FNV vooraf afspraken maken.

Werkgevers willen terug naar achterban

Werkgevers willen na afloop van de pilot voorwaarden regelen. Ook zeggen zij dat onze wensen te duur zijn: ploegentoeslagen, ADV, ontziemaatregelen voor ploegen en nachtwerk, vrijwillige deelname, gewetensbezwaren voor zondagwerk en afspraken over vrije zaterdagen en weekenden. Werkgevers gaan nu terug naar hun achterban.

Pensioenen: toch PGB?

FNV wilde jullie pensioen onder brengen bij BPL (landbouw), want die regeling is beter. Eerder was werkgevers' keuze voor PGB (een verzamelfonds) onbespreekbaar, omdat alleen de nieuwe rechten mee kunnen.

Onze voorwaarden

Het lijkt nu toch mogelijk om collectief over te gaan naar PGB. Ook hebben we afgesproken om de huidige regeling te verbeteren waardoor iedereen meer pensioen opbouwt. Onder deze voorwaarden is FNV bereid in te stemmen met PGB. Pas aan het einde van dit jaar zal blijken of dit technisch uitvoerbaar is.

Overige onderwerpen

Het is mooi dat er een oplossing voor de pensioenen lijkt te zijn gevonden, maar werkgevers willen nog steeds geen garantieregeling bij de invoering van ORBA afspreken. Ook willen zij geen openstelling van de seniorenregeling voor werknemers die 8 jaar werkzaam zijn in de sector. Wij zijn niet bereid om te praten over het afbouwen van de ontziemaatregel overwerk voor 50+ ers. Een cao lijkt nog ver weg.

Klik hier voor de Poolse versie van dit bericht.