Groothandel groenten en fruit vraagt veel maar biedt weinig

portret Iris van der Veen
Door Iris van der Veen 13 mei 2019

Helaas is na het vierde overleg een nieuwe cao nog niet in zicht. Werkgevers doen een beter loonbod, maar gaan niet in op onze voorstellen. Ook willen zij ouderen op latere leeftijd pas vrijstellen van overwerk. In de pilot geven zij geen extra compensatie voor meer onzekerheid, onvoorspelbaarheid en flexibiliteit. Wij hebben een redelijk voorstel gedaan. Ons voorstel bespreken we 20 mei.

Pilot

Zeven bedrijven willen ervaring opdoen met meer werken op zaterdagen. Het verruimen van de bandbreedte (te werken aantal uren per week schommelt meer) en het rooster 2 (nu 4) weken van te voren bekend maken. Wat zij precies willen, verschilt per bedrijf. FNV eist behoorlijke compensatie en stelt voor dat:

• deelname aan de pilot vrijwillig is
  • er is een paritaire toezichtscommissie
  • bij meer dan 35 zaterdagen werken, geldt een extra toeslag van 25% op zaterdag van 06.00-15.00 uur. Voor de nachturen tot 06.00 uur 40%. En van 23.00-24.00 uur 100%
  • bij meer dan 44 uur werk per week worden de extra uren als overuren betaald
  • er geldt een referteperiode zodat het huidige inkomen uit (structurele) toeslagen gegarandeerd is

Totaalpakket

Werkgevers zijn bereid om te praten over een verbeterd loonbod. Hiermee zetten ze een stap in de goede richting. Maar de vraag is of het voldoende is in het totaalpakket, nu onderstaande voorstellen onbespreekbaar blijven voor de werkgevers:

• openstelling van de seniorenregeling voor mensen die 8 jaar in de sector werken
  • een toeslag die mee groeit met cao-verhogingen voor iedereen die bij invoering van ORBA geraakt wordt
  • deels doorbetaling van mantelzorg
  • inzetbaarheidsbudget van € 1500 per jaar
  • vaste contracten voor uitzendkrachten na 1,5 jaar
  • 10 dagen doorbetaald partnerverlof
  • eenmalige volledige vergoeding van de vakbondscontributie

Vervolg

FNV heeft de werkgevers randvoorwaarden gegeven voor de pilot, daarnaast willen wij een fatsoenlijk resultaat dat evenwichtig is en niet alleen een vertaling van wat werkgevers graag willen. Op 20 mei a.s. praten we verder voor een 5e en hopelijk laatste keer.

Voor de Poolse versie klik hier: BIULETYN INFORMACYJNY