Groothandel groenten en fruit nieuwe wending in de pilot: ploegendiensten

Portret Iris van der Veen
Door Iris van der Veen 23 mei 2019

Jouw werkgever wil onderzoeken om op een andere manier te werken met roosters. Wij hebben hiervoor aanvullende eisen gesteld. Daarop reageerden de werkgevers met een nieuw voorstel: werken in ploegendiensten. Maar werken in ploegendiensten is veel heftiger dan anders roosteren. Ook hiervoor willen wij goede voorwaarden afspreken. Op 11 juli praten wij weer verder. Hopelijk kunnen wij dan het cao-traject afronden.

Wat is een ploegendienst?

Bij een ploegendienst werk je op wisselende tijden en volgens een vast rooster. Er wordt in meerdere ploegen gewerkt over 24 uur. Er zijn meerdere vormen van ploegendiensten. De werkgevers weten nog niet welke vorm zij nodig hebben. Eén van bedrijven wil altijd in de nacht en een deel van de weekenden werken.

Ploegendiensten? Maar dan wel goede afspraken!

Wij vinden het bijzonder dat werkgevers nu pas ontdekken dat hun eerdere plan niet werkt. Dat plan was: meer werken op zaterdagen en het aantal te werken uren uitbreiden. Nu willen de werkgevers overstappen op ploegendiensten, maar dan willen wij:

• duidelijkheid over het soort ploegendiensten
  • een fatsoenlijke ploegentoeslag om de gevolgen van werken in ploegen te vergoeden;
  • afspraken over arbeidsduurverkorting (bij 5-ploegendiensten bijv. is 33,6 uur normaal);
  • vrijwillige deelname (opting out);
  • geen verplicht zondagwerk;
  • afspraken over vrije zaterdagen en weekenden;
  • ontziemaatregel voor ouderen voor nachtwerk;
  • ontziemaatregel voor ouderen voor ploegendiensten;
  • geen verlengde looptijd tot juli 2021 maar maximaal tot eind 2019.

Pensioenen

Je pensioen loopt nu bij AVH. Maar AVH wil overgaan naar een groter fonds. Er zijn berekeningen gemaakt voor de overgang naar andere fondsen. Als groep (oude en nieuwe rechten samen), maar ook opgesplitst (gepensioneerden en slapers tegenover actieven). Ben je al met pensioen? Dan is opsplitsen nadelig. Dan neemt de kans dat je pensioen hoger wordt. En dat pensioen is toch al niet zo hoog.

Wij willen daarom als geheel over naar BPL (landbouw). De BPL-regeling is beter, waardoor je meer pensioen opbouwt. De werkgevers willen graag naar PGB (grafisch verzamelfonds), waar je de huidige regeling kunt uitvoeren. PGB is voor ons niet bespreekbaar omdat de gepensioneerden en slapers niet mee kunnen. Komen de werkgevers en werknemers er niet uit? Dan is voor tenminste 1 jaar geen overgang mogelijk naar een ander fonds.

Vervolg

Wij houden voor het overige vast aan de eis om een garantieregeling bij invoering van ORBA. En willen dat de seniorenregeling openstaat voor werknemers die 8 jaar werkzaam zijn in de sector. Wij zijn niet bereid om te praten over het afbouwen van de ontziemaatregel overwerk voor 50-plussers. Op 11 juli wordt duidelijk of je werkgever bereid is om ploegendiensten op een goede manier te regelen.

Voor de Poolse vertaling klink hier