Derde cao-overleg groothandel groenten en fruit

Geen stap dichter bij elkaar gekomen

portret Iris van der Veen
Door Iris van der Veen 10 april 2019

De FNV is teleurgesteld over het verloop van het derde cao overleg. Er is nog altijd geen fatsoenlijke loonbod gedaan. Wel houden werkgevers vast aan hun wens om de roosters te flexibiliseren en schuiven ze onze voorstellen door naar een volgende cao. Op 25 april a.s. is een vierde en voorlopig laatste overleg gepland en moet duidelijk worden wat een nieuwe cao werkgevers waard is.

Verschillende soorten groenten

Toelichting voorstellen

De FNV heeft duidelijk gemaakt wat er wat ons betreft mis is met het voorstel ‘gezond’ roosteren. Kortgezegd komt het erop neer dat vooral onzekerheid, onvoorspelbaarheid en flexibiliteit gevraagd wordt zonder compensatie hiervoor of controle hierop vanuit bonden.

Verder lichtten wij onze voorstellen toe. De seniorenregeling kost minder dan gedacht. Daarom wil de FNV de regeling open stellen voor mensen die vijf (nu tien) jaar in de sector werken. Werkgevers willen dit niet. Zij willen vooral afspraken maken over loon en hun eigen roostervoorstel in een tussen cao.

Tussen cao vanwege onzekerheden kosten pensioenoverstap, Brexit en ORBA

Het pensioenfonds bereidt zich voor op een overstap naar een groter fonds. Hierdoor kan de pensioenregeling misschien verbeterd worden, geen overbodige luxe want de regeling is mager. Een overstap kan extra geld kosten. Om hoeveel dit gaat is nog onduidelijk.

Daarnaast zijn de gevolgen van Brexit onzeker en willen werkgevers weten wat de garantieregeling kost die de FNV wil invoeren om gevolgen van lagere inschaling door modernisering ORBA, op te vangen. Daarom wil het GroentenFruit Huis nu een éénjarige cao afspreken en al in de zomer praten over een volgende cao.

Wat vindt de FNV?

De FNV begrijpt de onzekerheden maar is tegen een éénjarige cao. Wij willen in januari niet weer voorop lopen in de BV Nederland en willen ook niet dat Brexit op de loonruimte afgewenteld wordt. Daarnaast heeft de FNV altijd een goede garantieregeling als voorwaarde gesteld bij invoering van een modern functiehuis. Eerst de kosten in kaart te willen brengen is onnodig vertragend.

Daarnaast is het wrang dat werkgevers onze voorstellen doorschuiven maar hun eigen roostervoorstel zo snel mogelijk willen invoeren. De FNV wil wel een cao tot 1 april met een goede loonsverhoging en andere zaken.

Ondermaats loonbod

Het vorige overleg hebben wij glashelder gemaakt dat het loonbod (van 2,16% op jaarbasis) onbespreekbaar is. Werkgevers hebben hierop een voorstel gedaan om de lonen met 2,3% per 1 juni a.s. te verhogen. De FNV vindt dit onbegrijpelijk, dit bod ligt zelfs onder stijging van de consumentenprijzen.

Vervolg

Op 25 april a.s. staat een vierde cao overleg gepland waarbij werkgevers over de brug moeten komen. Wij houden je op de hoogte van het vervolg.