FNV-achterbanraadpleging cao-voorstellen Brocacef

Portret Iris van der Veen
Door Iris van der Veen 13 mei 2019

Tijdens het eerste gesprek is uitgebreid stilgestaan bij de mooie resultaten en toekomstvisie van Brocacef, waarna de cao-voorstellen kort zijn toegelicht. FNV wil naar aanleiding van de voorstellenbrief van Brocacef nu al in gesprek met jou tijdens kantinebijeenkomsten. Zodra de planning akkoord is, ontvang je een uitnodiging.

Hoofdkantoor

Mooie resultaten Brocacef

Brocacef heeft een goed jaar achter de rug heeft en ook de vooruitzichten zijn positief. Fijn om te horen maar dit komt wat FNV betreft, onvoldoende terug in de voorstellen die de directie doet.

Werken in de avonden en op zaterdag: beloning overwerk en onaangename uren

De logistieke operatie wil meer flexibiliteit. Mensen moeten meer op zaterdag en avonduren ingezet kunnen worden. Tegelijkertijd wil Brocacef voor het werk op deze tijden minder betalen. Uit een vergelijking met PostNL, TLN en anderen zou blijken dat Brocacef meer betaalt. Jullie directie wil:

• verruimen van dagdienstvenster met één uur naar van 06:00- 00:00 uur;
  • transport: zaterdag is een normale dag, roostervrije dag kan in plaats daarvan ma-vr;
  • één doorbetaalde pauze van een kwartier vervalt het andere kwartier komt in de cao;
  • nu kun je vanaf 55 niet verplicht worden tot overwerk Brocacef wil dit pas na 60 jaar;
  • verlagen/afschaffen toeslagen op onaangename uren.

Nog geen loonbod wel aanpassing/afschaffing toeslagen

In het voorstel ontbreekt een loonbod. Zelfs al zou Brocacef de door ons gevraagde 5% verhoging geven, dan staat dat niet in verhouding tot de toeslagverlagingen en andere versoberingen. In de bijlage​ wordt het toeslagenvoorstel verduidelijkt:

• oranje: hoeveel % van je toeslag lever je in in het voorstel Brocacef
  • groen de huidige toeslag zoals geregeld in artikel 9 cao
  • rood: het nieuwe toeslagenvoorstel van Brocacef

Brocacef wil avondwerk tot 22:00 uur en in de vroege ochtend niet meer compenseren met een toeslag. Alle andere toeslagen zoals nachtwerk en de zaterdag/zondag en de feestdagvergoeding worden versoberd. FNV vindt de voorstellen erg radicaal en hoort graag wat jullie vinden. Reageren? Mail: iris.vanderveen@fnv.nl

Kantinebijeenkomsten

De voorstellen van Brocacef die je hier​ als bijlage aantreft zijn zo ingrijpend dat FNV eerst met de achterban in gesprek wil om te weten of er draagvlak is om hier verder over te praten. Vinden jullie dat de toeslagen op de avonden, nachten, feest- en zaterdagen afgebouwd mogen worden omdat werken op deze tijdstippen er nu eenmaal bij hoort zoals Brocacef meent? Is het maken van afspraken over doorbetaling van één pauze bespreekbaar of niet? Wij horen graag hoe jij en jouw collega hierover denken. Laat je horen en kom naar de bijeenkomsten.

De FNV-voorstellenbrief tref je hier aan.

Nawoord

Brocacef heeft nadat dit bericht is uitgegaan, in reactie op onze planning voor de kantinebijeenkomsten, aangegeven van mening te zijn dat de geplande achterbanraadpleging in hun bedrijfskantines alleen toegankelijk is voor onze leden.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.