Nog steeds geen bod VNG voor cao Sociale Werkvoorziening

FNV bereidt nieuwe acties voor

Door Redactie 15 september 2023

Vorige week heeft de FNV weer opnieuw gesproken met de werkgevers over een tussentijdse verbetering in de cao SW. Dit gesprek heeft helaas niets opgeleverd en we zijn nu druk bezig met het voorbereiden van nieuwe acties.

acties sociale werkvoorziening

Al 110 acties gevoerd

Al meer dan een jaar maakt de FNV zich sterk voor tussentijdse verbeteringen in de cao’s SW en Aan de slag. Inmiddels zijn er in het hele land al zo’n 110 acties gevoerd. Lange tijd weigerde de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) te praten. Het enige dat ze deden was wijzen naar het kabinet. Uiteindelijk hebben onze acties ertoe geleid dat de VNG met cao-voorstellen is gekomen.

Alleen voorstellen voor Cao Aan de Slag

Voor de cao Aan de Slag wil de VNG de lonen en de reiskostenvergoeding verhogen, maar voor de werknemers onder de cao Sociale Werkvoorziening is men niet bereid om iets extra’s te doen boven op de gebruikelijke loonprijsontwikkeling (LPO)-loonsverhoging.

Bizar voorstel voor cao SW

De reiskostenvergoeding zou naar 21 cent mogen, maar dit moet volgens de VNG dan door de werknemers zelf worden betaald door het verlagen van de LPO-loonsverhoging. Dit bizarre voorstel is uiteraard afgewezen door de bonden. Zie hiervoor ook ons vorige bericht ‘’Opnieuw zeer teleurstellend cao-overleg’’.

Nog steeds geen beter bod

Vorige week hebben we opnieuw gesproken met de werkgevers. We hebben nog een poging gewaagd om tot een akkoord te komen. Ook dat gesprek heeft helaas niets opgeleverd. Werkgevers zeggen achter de schermen bezig te zijn om te kijken of ze een beter bod kunnen doen, maar dat was nog niet gelukt.

Boosheid neemt toe

Natuurlijk zien en horen we dat de boosheid hierover alleen maar toeneemt. Dat merken we aan de vele reacties op social media en de vele telefoontjes en e-mailberichten naar de collega’s die werken in de regio’s.

Nieuwe acties in voorbereiding

En natuurlijk laten we het hier niet bij zitten: we gaan de druk weer opvoeren. De actieve kaderleden en de bestuurders zijn druk bezig met het voorbereiden van nieuwe acties.

Vredesplicht

Daarbij hebben we te maken met de zogenaamde vredesplicht: omdat de cao SW nog (lang) niet is afgelopen, mogen we eigenlijk geen collectieve acties voeren. Toch doen we dat en gaan we daarmee door. Dat zal wel op een slimme manier moeten.

Veel ideeën over nieuwe actievormen

We horen van velen van jullie dat wij nu toch echt moeten gaan staken, maar als dat zou kunnen, wie doen er op jouw afdeling dan mee? En heeft dat genoeg impact? Hoe sterk staat we bij jouw bedrijf? Want het werk massaal neerleggen, vraagt veel en zorgvuldige organisatie om effectief te zijn. Gelukkig zijn er veel ideeën over nieuwe actievormen. Als jij zelf ook ideeën hebt over acties die je samen met je collega’s kunt uitvoeren, laat dit dan weten aan de actieve kaderleden in jouw bedrijf!

We vragen jullie daarom nog even geduld te hebben en erop te vertrouwen dat er op de achtergrond veel gebeurt. Op korte termijn volgt meer informatie.

Check MijnFNV

We houden je via de mail op de hoogte van de ontwikkelingen. Ben je lid, maar heb je nog geen mail ontvangen? Controleer dan jouw gegevens in MijnFNV.

Check MijnFNV

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.