Geen aanvullende loonsverhoging bij Energie Netwerkbedrijven

Nu bouwen aan een sterke vakbond

Door Redactie 30 juni 2023

In januari is onze enquête eruit gegaan over hoe het met jouw koopkracht gaat. De uitkomst is dat 70% van de medewerkers bij Energie Netwerkbedrijven met moeite of zelfs helemaal niet kan rondkomen. Dit hebben we begin april gemeld bij de werkgevers. En na maanden wachten en intern overleg komen werkgevers nu met een onbegrijpelijk voorstel.

Beschamend voorstel

De werkgevers stellen voor om de huidige cao te verlengen tot eind 2024 en in dat jaar de lonen structureel te verhogen met 3%. Voor dit jaar zou dan nog een verhoging doorgevoerd kunnen worden van €175,- per 1 oktober aanstaande. Hoe is het mogelijk dat werkgevers een dermate slecht voorstel op tafel leggen?

Aantrekkelijkheid van sector staat op losse schroeven

We hebben als sector de ambitie om aantrekkelijk te zijn voor huidige werknemers en om nieuwe werknemers aan te trekken. Dan kan je toch niet je kop in het zand steken en blijven bij een karige loonsverhoging? Een armzalige loonsverhoging van 4% die nota bene onder stoom en kokend water is overeengekomen. Er bestaat zoiets als voortschrijdend inzicht. Ieder weldenkend persoon moet inzien dat een extra loonsverhoging broodnodig is. Dit is ook wat jij verwacht en wilt.

Geen aanvullende loonafspraak en slecht vooruitzicht op nieuwe cao in 2024

De bal lag de vorige keer bij werkgevers, nu ligt de bal bij ons. We kunnen ons alvast voorbereiden op wat er komen gaat. Zoals het er nu naar uitziet gaan de komende onderhandelingen geen feestje worden. De kans is heel groot dat we snel klaar zijn met praten. En wat gaat er daarna gebeuren? Op die vraag moeten wij samen met jou een antwoord formuleren.

Bouwen aan een sterkere vakbond

Zoals je ziet, krijgen we niets cadeau. We moeten ervoor knokken en dat begint bij het versterken van onze positie. Meer leden en kaderleden is geen overbodige luxe. Sinds vorig jaar timmeren we flink aan de weg en bij verschillende netbeheerders leggen we de basis aan sterkere vakbondsstructuren.

Word nu lid

We zijn er nog lang niet, en we hebben nog een lange weg te gaan als het gaat om ledenwerving. Hoe meer leden, hoe sterker we staan. Nog geen FNV-lid? Word dat dan nu.

Maak je collega lid

Ben je FNV-lid? Ga dan in gesprek met je collega’s over het lidmaatschap en nodig ze uit om lid te worden via www.fnv.nl/anderlidmaken. Als dank ontvang jij dan 10 euro van ons.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.