Ruime loonsverhoging en minimumloon van €14 voor werknemers drinkwaterbedrijven

Breng nu je stem uit en volg ons webinar

Door Redactie 10 november 2022

De werknemers van drinkwaterbedrijven krijgen in 2023 een flinke loonsverhoging. Afhankelijk van je salarisschaal en functie kan dit oplopen van 6,25% tot maximaal 11,44%. Daarnaast hebben we met jouw werkgever afspraken gemaakt over een eenmalige uitkering voor iedereen van €1.000 bruto en gaat voor iedereen, inclusief uitzendkrachten, het minimumloon naar €14 per uur. Je kunt nu stemmen over dit resultaat.

Stemmen

1 januari 2023 t/m 31 december 2023

De afspraken gelden voor één jaar; vanaf 1 januari 2023 tot en met 31 december 2023. Marcelle Buitendam, bestuurder FNV Publiek Belang: ‘We wilden, in verband met de stijgende kosten voor levensonderhoud, snel tot overeenstemming komen over een loonsverhoging.’.

Eenmalige uitkering van 1000 euro

Naast de structurele loonsverhoging ontvangen alle werknemers die op 1 december 2022 in dienst of uitzendkracht zijn een eenmalige uitkering van €1.000, ongeacht de omvang van het dienstverband. Buitendam: ‘Of je nu deeltijder bent of voltijd medewerker, het kopen van een brood blijft even duur.’

Hogere compensatie voor lagere inkomens

'We willen met name de lagere inkomens en starters binnen de sector meer compenseren voor het verlies in koopkracht. Dat betekent dat we voor de mensen in de lagere schalen en de mensen die aan het begin van de salarisschalen zitten procentueel meer hebben gedaan, door een vast bedrag per schaal overeen te komen'.

Reken uit wat dit voor jouw salaris betekent

Minimaal €14 voor iedereen

Daarnaast komt er voor iedereen die in de Drinkwatersector werkt een minimumloon van € 14 per uur, dus ook als je uitzendkracht bent. Buitendam: ‘Daar zijn we echt heel blij mee want we zien dat deze groep medewerkers vaak achterblijven in hun salaris.’

Werkgroep

Ook komt er in 2023 een werkgroep die gaat onderzoeken wat er, qua loon, gedaan kan en moet worden om de koopkracht voor jou te behouden. Buitendam: ‘Het is zaak om goed te onderzoeken of de salarissen anno 2023 nog wel marktconform zijn. Eerlijk gezegd verwacht ik dat niet. We volgen het dan ook kritisch.’.

Breng nu je stem uit

Ben je lid van de FNV? Dan kun je tot en met 15 november stemmen over dit resultaat.

Stemmen

Webinar

Op zaterdag 12 en zondag 13 november 2022 om 10.00 uur organiseert FNV Drinkwater twee webinars over het cao-resultaat. Tijdens deze meetings geven we informatie over de inhoud van het resultaat. Ook kun je je vragen stellen over wat dit voor jou betekent. Je kunt eenvoudig meedoen aan het webinar door op 12 en/of 13 november om 10.00 uur op onderstaande knop te klikken.

​Volg het webinar