Koopkrachtverbetering, heb jij nog even geduld dan?

Nog geen overeenstemming bij GEO-bedrijven

Door Redactie 28 februari 2023

De FNV heeft de werkgevers al verschillende keren gevraagd om iets extra’s voor jou te doen bovenop de bestaande cao-afspraken. Maar we moeten weer geduld hebben. Na vijf maanden aandringen lukt het de 33 aangesloten werkgevers blijkbaar nog steeds niet om het eens te worden over een oplossing om jouw koopkracht te verbeteren. Later deze week komen de GEO-bedrijven weer bij elkaar.

Brief schrijven

Individuele bedrijven verschuilen zich

Het is triest, ook omdat sommige individuele bedrijven zich verschuilen achter de werkgeversvereniging WENB. Zij wekken op de werkvloer de indruk dat ze geen invloed hebben op het proces.

Zo kwamen we bijvoorbeeld onlangs een brief tegen van een afvalverwerkingsbedrijf uit het land. In de persoonlijke brief gericht aan de medewerkers schrijft de directie een eenmalige uitkering van 400 euro netto uit te keren, vanwege de torenhoge inflatie en de gestegen energiekosten en boodschappen.

De reden dat ze dit nu zouden doen is omdat de cao-partijen (werkgeversvereniging WenB en vakbonden dus!) zogenaamd nog geen maatregelen hebben aangekondigd en pas eind dit jaar een moment inlassen om medewerkers eventueel tegemoet te komen.

Pappen en nathouden

Let op: als het aan ons had gelegen hadden we állang maatregelen genomen. Het zijn de werkgevers die onderling maar geen overeenstemming bereiken. Het is pappen en nathouden. Werknemers worden op de werkvloer ondertussen zoet gehouden met hier en daar een fooitje.

Structurele oplossingen blijven uit

Echte collectieve oplossingen zoals een aanvullende structurele loonsverhoging voor iedereen blijft daarmee uit. De vakbonden bonken al ruim vijf maanden op de deur van jouw werkgever, maar het is nog altijd muisstil. En na een teleurstellende reactie hebben we begin dit jaar nog een poging gewaagd om in gesprek te komen.

Waar sta je nu?

Een concrete oplossing of voorstel is er nog steeds niet. Werkgevers hebben ons weer gevraagd om geduld te hebben. Ze gaan wel deze week opnieuw met elkaar in overleg. Ik hoop dan dat bedrijven, die zogenaamd het goede pretenderen in personeelsbrieven, zich maximaal inspannen om onderling overeenstemming te bereiken. Uiteindelijk zit ook jouw directeur daar aan tafel mee te praten over dit issue wat al maanden duurt. Wat is zíjn of háár standpunt eigenlijk?

Tijd om ook lid te worden

Ben je nog geen lid, dan is nu het moment om lid te worden. Dan houden we je ook via de mail op de hoogte hoe dit afloopt. Je bent de gehele eerste 6 maanden lid voor slechts 25 euro. Daarboven op ontvang je als nieuw lid nu tijdelijk een eenmalige compensatievergoeding van je lidmaatschap van maar liefst 120 euro netto. Lees hier hoe je hier tijdelijk van kunt profiteren.

En wil je reageren naar aanleiding van dit artikel. Stuur ons dan een mailtje.