Onderhandelingsakkoord Primair onderwijs 2021: stem mee!

Door Redactie 12 oktober 2021

De PO-Raad, AOb, FNV Onderwijs en Onderzoek, CNV Onderwijs, AVS en FvOv hebben een onderhandelaarsakkoord gesloten over een nieuwe cao voor het primair onderwijs. Voor alle medewerkers in het onderwijs stijgt het loon met 2,25 procent. De landelijke adviescommissie van het PO (LAC) - bestaande uit leden uit het onderwijsgevend en -ondersteunend personeel - adviseert positief.

Onderhandelaarsakkoord

De belangrijkste punten uit het onderhandelaarsakkoord:

• De loonsverhoging van 2,25 procent gaat in vanaf 1 januari 2021 en wordt met terugwerkende kracht uitbetaald.
  • De loonsverhoging geldt voor alle medewerkers in het primair onderwijs.
  • De looptijd van de cao is van 1 januari 2021 t/m 31 december 2021.
  • In december 2021 wordt de eindejaarsuitkering √©√©nmalig verhoogd van 6,3 procent naar 6,5 procent.

Stem mee!

Het hele akkoord kun je hier nalezen. Je kunt je stem uitbrengen tot zondag 31 oktober 12:00 uur. Ben je FNV-lid in het PO? Dan krijg je per mail of per post nog een nieuwsbrief met het akkoord opgestuurd.

500 miljoen voor verbetering salarissen

Direct na deze ledenpeiling gaan de PO-raad en de vakbonden meteen aan de slag met de onderhandelingen voor de cao voor 2022. Samen gaan zij afspraken maken over de verdeling van de 500 miljoen die het demissionaire kabinet beschikbaar stelt voor de verbetering van salarissen van alle medewerkers in het PO. Zij hebben hierbij ook aandacht voor het voortgezet speciaal onderwijs, schoolleiders en het carrièreperspectief in de sector.

Uitgangspunt is het manifest dat partijen samen in het voorjaar hebben opgesteld. Daarin pleiten de sociale partners voor het dichten van de salariskloof tussen het primair en voortgezet onderwijs. Ook willen zij een gelijkwaardige beloning voor functies in het PO die wat betreft taken en verantwoordelijkheden gelijkwaardig zijn aan die in het voortgezet onderwijs.