Cao Nederlandse Universiteiten

Binnenkort starten eerste gesprekken

Door Redactie 19 januari 2021

De FNV heeft samen met de andere vakbonden eind vorig jaar een gezamenlijke inzet bij de VSNU (Vereniging van Universiteiten) neergelegd voor een nieuwe cao. Op 21 januari vinden de eerste gesprekken met de werkgever plaats.

Dit is waar wij op in willen zetten:

• Structurele loonsverhoging;
  • Bestrijding van werkdruk;
  • Werkzekerheid;
  • Definitieve invoering van het vitaliteitspact;
  • Coronamaatregelen zoals een goede thuiswerkregeling met goede thuiswerkvergoedingen.

De universiteiten hebben nog geen uitgewerkte inzet geformuleerd. Zij geven wel aan dat zij met ons een cao willen afspreken met daarin aandacht voor de punten die hierboven genoemd zijn.

Gestart met werkgroepen

Inmiddels zijn vakbonden en werkgevers in werkgroepen aan de slag gegaan met de 3 hoofdonderwerpen waar we afspraken over willen maken in de cao:

• Werkdruk, erkenning & waardering;
  • Werkomstandigheden;
  • Werkzekerheid en wendbaarheid.

Op 21 januari worden de eerste resultaten uit deze werkgroepen gedeeld met de werkgever. Dan volgt ook een eerste verkenning wat er mogelijk zou kunnen zijn op het gebied van loon. We houden je op de hoogte van de voortgang.

In verband met corona hebben de universiteiten wel al besloten werknemers voorlopig tot 1 september 2021 een maandelijkse netto internetvergoeding te geven van €25,- ongeacht de omvang van het dienstverband.