Gemeente-ambtenaren: ‘Werkgevers, #komoverdebrug met een goede cao!’

Eerste landelijke actie

portret Joyce Mooring
Door Joyce Mooring 03 juni 2019

Dinsdag 4 juni protesteren gemeenteambtenaren onder het motto #komoverdebrug van 12.00 tot 13.00 uur bij het congres van de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) in de Midden Nederland Hallen te Barneveld. Dit is de eerste landelijke actie voor een koopkrachtverbetering, duurzaam werken voor alle leeftijden en meer balans tussen flex en zekerheid. Om 12.30 uur vindt er een kort gesprek plaats met een werkgeversdelegatie.

Loonbod compenseert inflatie niet

‘Na vijf maanden en zes onderhandelingsrondes biedt de VNG een loonsverhoging van 4,9% voor twee jaar. Dat is onvoldoende om de inflatie van bijna 3% per jaar te compenseren’, stellen vakbonden FNV Overheid, CNV Overheid en CMHF. ‘De VNG roept dat besturen mensenwerk is. Wij zeggen: investeer dan ook in de mensen die het werk doen, in plaats van je blind te staren op de kosten.’

Vitaliteitspakket voor iedereen

Op 25 april jl. stelden de bonden de VNG een ultimatum dat op 1 mei verliep zonder dat er een verbeterd bod van de VNG kwam. ‘Onbegrijpelijk dat de VNG de eisen van de gemeenteambtenaren niet serieus neemt. Mensen komen in de problemen door toenemende werkdruk of mantelzorg, steeds meer jongeren krijgen een burn-out en steeds meer ouderen raken arbeidsongeschikt. Een vitaliteitspakket voor alle leeftijden is letterlijk van levensbelang’, aldus de bonden.

De cao geldt voor ruim 160.000 gemeenteambtenaren.