Gemeenteambtenaren in actie!

VNG gaat niet in op ultimatum-eisen

Door Redactie 03 mei 2019

Werkgever Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) heeft de eisen van het ultimatum van de bonden FNV, CNV en CMHF naast zich neergelegd. Daarom gaan gemeenteambtenaren binnenkort actievoeren. ‘Wij denken onder andere aan werkonderbrekingen’, aldus FNV-bestuurder Bert de Haas. ‘De VNG zegt meer loon te willen bieden. Maar waarom is hun laatste loonbod dan lager dan het voorlaatste loonbod?’

Onenigheid over loon en vitaliteitsbeleid

De cao-onderhandelingen voor 160.000 ambtenaren zijn onlangs vastgelopen. Zelfs na 6 rondes van onderhandelen wil de VNG niet ingaan op onze eisen. Zo kunnen we het niet eens worden over het loon. Tot nu heeft er geen enkel loonbod met koopkrachtverbetering op tafel gelegen. Maar ook over het vitaliteitsbeleid zijn we het niet eens. We willen een vitaliteitsregeling voor senioren als onderdeel van een pakket voor alle leeftijden. Bert de Haas: 'Over de inhoud daarvan kunnen we spreken, maar een regeling voor senioren mag niet ontbreken.'

Loonbod

Het loonbod van de VNG is volstrekt onvoldoende. Met een loonbod van 4,9% voor 2 jaar en een prijsstijging van bijna 3% per jaar is er zelfs sprake van koopkrachtverlies. ‘Het heeft geen zin om weer aan tafel te gaan. Het is ongeloofwaardig dat de VNG echt boter bij de vis wil doen als hun laatste bod lager is dan het voorlaatste bod. Bovendien gaan de werkgevers ook niet in op onze eisen over het vitaliteitsbeleid.’ aldus Bert.

Tijdens een landelijk actieberaad op 1 mei hebben jij en je collega’s aangegeven dat de resultaten tot nu toe niet voldoende zijn. Bert vervolgt: ‘Veel ambtenaren vinden het goed dat we onze poot stijf houden. Wij gaan de komende tijd meerdere lokale acties organiseren. Verder zullen we met een delegatie een bezoek brengen aan het VNG-congres begin juni.’