Gemeenteambtenaren mogelijk in actie voor nieuwe cao

Ultimatum voor Vereniging van Nederlandse Gemeenten

Door Redactie 25 april 2019

Vandaag hebben vakbonden FNV Overheid, CNV Overheid en CMHF een ultimatum gesteld aan de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Aanleiding zijn de vastgelopen onderhandelingen over een cao voor ruim 160.000 gemeenteambtenaren. Als de VNG niet voor woensdag 1 mei 10.00 uur reageert, dan sluiten de bonden acties niet uit.

Kortetermijnvisie

’De respectloze houding van de VNG heeft het overleg de kop gekost’, aldus Bert de Haas, die namens FNV Overheid aan de onderhandelingstafel zat. ‘Een fatsoenlijke loonsverhoging met koopkracht zat er niet in.’ Gezina ten Hove van CMHF vult aan: 'Terwijl een koopkrachtverbetering hard nodig is om de huidige lastenverzwaring op te kunnen vangen!' De werkgeversdelegatie wilde ook niet praten over een goede regeling voor werknemers om gezond aan het werk te blijven. De Haas: ‘Onbegrijpelijk. De VNG staart zich blind op de kortetermijnkosten en weigert te investeren in haar eigen ambtenaren.’

Vitaliteitspakket voor alle leeftijden

De bonden eisen een substantiĆ«le loonsverhoging over de hele looptijd van de cao, of dit nu een jaar is of twee jaar. Daarnaast is een vitaliteitspakket voor alle leeftijden inclusief een regeling voor senioren van groot belang voor de 160.000 gemeenteambtenaren. ‘Een pakket dat bijdraagt aan het gezond en wel bereiken van de pensioenleeftijd voor alle medewerkers is van groot belang. Anno 2019 wil de VNG hier onbegrijpelijkerwijs niet aan’, licht Juan Schot van CNV Overheid toe. Tot slot willen de bonden dat er een gezamenlijk onderzoek komt naar het effect van de payrolltoeslag in een geselecteerde groep gemeenten.

Acties niet uitgesloten

Na zes onderhandelingsrondes was het voor de bonden duidelijk dat door de houding van de VNG een oplossing verder weg bleek dan ooit. De VNG heeft tot woensdag 1 mei 10.00 uur de tijd om in te gaan op de eisen van het ultimatum. Doet zij dit niet, dan worden acties niet uitgesloten.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.