76.000 handtekeningen voor investeringen in onderwijs

Door Redactie 15 maart 2019

Onderwijsuitgaven zijn geen kostenpost, maar een investering in onze toekomst. Daarom moeten het kabinet én de komende kabinetten meer geld uittrekken voor onderwijs. Deze petitie van de FNV, de AOb en FvOv werd vandaag aangeboden aan onderwijsminister Ingrid van Engelshoven. De petitie werd vaker dan 76.000 keer getekend.

Opmaat landelijke actiedag

De petitie is een opmaat tot de grote landelijke onderwijsstaking op het Malieveld. Naast de petitie boden we samen met de vakbond voor de wetenschap VAWO een onderzoek over werkdruk op universiteiten aan. Uit dit onderzoek blijkt dat tweederde van de medewerkers op de universiteit een hoge tot zeer hoge werkdruk ervaart. 'Er komen steeds meer taken bij voor de medewerkers', zegt Jan Boersma, bestuurder van FNV Overheid. 'Zoals het aanvragen van beurzen, het verzorgen van onderwijs in het Engels en het publiceren van steeds meer onderzoeken. En dat terwijl het aantal studenten toeneemt en de geldkraan de afgelopen jaren meerdere keren is dichtgegaan.'

Rommelcontract

Tijdens het debat na de overhandiging protesteerde universitair docent Carlo Ierna tegen de enorme hoeveelheid tijdelijke deeltijdaanstellingen van het universitair personeel. Hij is er zelf een voorbeeld van. 'Mijn aanstellingen zijn zo klein dat ik vaak aan het begin van de week een mail ontvang met ‘Welkom aan onze eeuwenoude instelling’ en aan het einde van de week een mail met ‘U gaat uit dienst, zó kunt u ww aanvragen’. Dat biedt geen baanzekerheid. Als je bij de bank aankomt voor een hypotheek, worden ze daar niet vrolijk van al die rommelcontracten.'