Onderwijsbonden stellen ultimatum

De actiebereidheid onder leraren, ondersteuners en directeuren is groot.

Door Redactie 13 februari 2019

Onderwijsministers Arie Slob (ChristenUnie) en Ingrid van Engelshoven (D66) hebben tot en met 25 februari om over de brug te komen met extra investeringen voor het gehele onderwijs. Dit ultimatum stelt FNV Onderwijs en Onderzoek samen met de AOb en de verenigingen van de FvOv. De bewindslieden hebben tot 25 februari 10.00 uur om te reageren. Wordt er niet aan de eisen voldaan, dan volgen er acties.

De acties in het onderwijs gaan om een actieweek die begint op 11 maart en eindigt met een landelijke staking op 15 maart op het Haagse Malieveld. Deze geldt voor alle vormen van onderwijs: van primair tot en met universitair onderwijs.

Ultimatum

Bij stakingen moeten bonden altijd een ultimatum stellen. Wij en de andere bonden hebben dat gedaan met een brief die eind vorige week aan de ministers is gestuurd. Daarin eisen we een structurele investering in het hele onderwijs van 4 miljard euro. Daarnaast moet de bezuiniging – doelmatigheidskorting – van tafel.

Geen handreiking uit het kabinet

In onze brief staat onder meer: ‘Wij constateren dat ondanks onze vraag om een hard investeringsplan te maken voor de sector, het kabinet geen enkele substantiĆ«le handreiking meer doet. Er wordt hooguit met kleine bedragen geschoven’. We horen keer op keer dat er geen extra geld vrijkomt voor het onderwijs. Ondanks alle problemen waar we in de onderwijssectoren tegenaan lopen, zoals de hoge werkdruk, lerarentekorten en salarissen die achterblijven bij andere beroepen

Onderwijskwaliteit

Investeringen zijn volgens ons broodnodig om de kwaliteit van onderwijs op peil te houden. Daarom eisen we dat de ministers snel over de brug komen met extra investeringen. ‘Voor de toekomst van de huidige leerlingen en studenten. Voor nieuwe generaties jongeren en voor de toekomst van Nederland als concurrerende kenniseconomie.’

Lees de hele brief met het ultimatum

Of lees alle nieuwsberichten over de acties in het onderwijs.