InsingerGilissen presenteert eindbod cao

Breng je stem uit

Door Redactie 2 mei 2024

Op donderdag 29 februari jl. zijn de laatste cao-onderhandelingen geweest met jullie werkgever waar wij ons als bonden hadden teruggetrokken. Naar aanleiding hiervan, zijn wij daarna als vakbonden een petitie gestart met als resultaat een nieuw eindbod.

Eindbod

Het eindbod betreft vooral een poging tot koopkrachtreparatie en is opgebouwd uit bedragen in plaats van procenten. Daar waar ze begonnen met € 3000 bruto (op basis van 40 uur) vanaf 1 juli 2024 is het bedrag, na het terugtrekken van de vakbonden en het aanbieden van de petitie, verhoogd naar € 4000 (op basis van 40 uur) per 1 juli 2024. Het proces heeft door toedoen van InsingerGilessen vertraging opgelopen.

Verschillen nieuw bod t.o.v. eerder bod

Het eindbod is ten opzichte van het eerdere bod op de volgende elementen gewijzigd:

• Looptijd 1 januari 2024 tot en met 30 juni 2026.
  • Structurele loonsverhoging voor fulltime medewerkers (i.e. 36 uur) van € 3600 bruto per jaar (dus € 300 euro bruto per maand) vanaf 1 juli 2024 en € 2700 bruto per jaar (dus € 225 bruto per maand) vanaf 1 juli 2025. Voor medewerkers met een contract van 40 uur betekent de verhoging € 4000 respectievelijk € 3000 bruto per jaar (dus € 333 respectievelijk € 250 bruto per maand). De uiteindelijke bedragen worden per medewerker naar rato berekend op basis van het aantal arbeidsuren per week.
  • Medewerkers krijgen ook de mogelijkheid om kosten voor een internetabonnement thuis fiscaal vriendelijk te verrekenen via hun salaris, tot een maximum van € 600 bruto per jaar (let op: dit is geen additionele verhoging van het brutoloon, maar wel een manier om het nettoloon te optimaliseren).
  • Aanpassing van de thuiswerkregeling (uitsluitend voor de duur van deze cao), waarbij de medewerkers de mogelijkheid wordt geboden om: Bovenop de mogelijkheid om 40% van de werktijd thuis te werken er maximaal 1 extra dag per twee weken vanuit huis gewerkt mag worden.
  • Er per kalenderjaar maximaal 10 werkdagen vanuit een land binnen de Europese Unie gewerkt mag worden, waarbij dit niet in de plaats mag komen van de reguliere vakanties(s) en waarbij de verplichting tot het opnemen van Core Leave blijft bestaan.

Reactie FNV: negatief stemadvies

Wij vinden de salarisverhoging zeer teleurstellend: waarom zouden jullie met een lagere salarisverhoging genoegen moeten nemen dan werknemers in andere vergelijkbare bedrijven? Blijkbaar wordt er op hoog niveau een budget vastgesteld voor de werknemers: daar moeten ze het dan maar mee doen. Weinig respect voor de werknemers!

Daarnaast zijn de onderhandelingen niet zo constructief verlopen als wij dat als de FNV graag hadden gezien. Naast dat het aanbod ondermaats is op het gebied van de loonsverhoging, wordt er ook niet tegemoetgekomen aan de secundaire arbeidsvoorwaarden zoals door de bonden voorgesteld en zijn geen concrete voorstellen gedaan om de werkdruk en het aantal medewerkers dat onder de cao valt de verbeteren. Om deze reden leggen wij dit eindbod met een negatief stemadvies voor.

De leden hebben het laatste woord: laat je stem horen

Voor verbetering van het eindbod zal de druk dus moeten worden opgevoerd door bijvoorbeeld hardere acties. Het is nu aan jullie of FNV Finance de cao gaat ondertekenen of dat we samen actie gaan voeren. Wij horen graag jullie mening.

Dit betekent dat jullie je neer zullen leggen bij het complete voostel. Het is dan niet meer mogelijk om met InsingerGilissen te onderhandelen over onderdelen ervan of kleine lettertjes.

Dit betekent dat jullie InsingerGilissen van gedachten moeten laten veranderen door hardere acties dan alleen een petitie. Dit vergt opkomst van onze leden om dit voor elkaar te krijgen. Kortom, wij verwachten dat je bereid bent deel te nemen aan die acties.

Maak gebruik van de stemrecht tot 1 juni

Graag willen we je vragen om bovenstaande informatie goed op je in laat werken en dat je daarna stemt. Indien het eindbod wel aanvaard wordt, tekenen wij de cao. Stemmen kan tot 1 juni 2024, via onderstaande button (let op, alleen leden kunnen stemmen dus houd je FNV-lidnummer bij de hand.

Breng je stem uit

Heb je vragen over het eindbod of over de rol van FNV in de onderhandelingen? Hoe nu verder? Stuur dan een bericht naar duygu.akcay@fnv.nl.

Ben jij of is je collega nog geen lid en willen jullie wel stemmen?

Dat kan nu gratis voor 1 jaar! Als jij als FNV-lid je collega lid maakt ontvang jij € 10 op je bankrekening van de FNV én InsingerGilissen betaalt het 1e jaar van het lidmaatschap de contributie voor het nieuwe lid.