Optimale omstandigheden cao-onderhandelingen ABN-AMRO

Maar zonder resultaat

Door Redactie 28 maart 2024

In twee dagen zou je een eind moeten kunnen komen. Zeker op een externe locatie. Maar helaas: er is nog geen zicht op een nieuwe cao ABN-AMRO. Wel boze gezichten aan beide kanten van de tafel. Hoe nu verder?

Wij houden onze rug recht en willen als belangrijkste punt nu eindelijk een fatsoenlijke loonsverhoging. Zo repareren we de tekorten die door de inflatie zijn ontstaan. De resultaten en vooruitzichten van ABN-AMRO zijn uitstekend, waarom zijn de voorstellen van de bank voor de nieuwe cao dat dan niet?

Bank is tevreden

De bank vindt de huidige cao eigenlijk wel mooi genoeg. En natuurlijk jullie hebben best een mooie cao in vergelijking met andere groepen werknemers. Maar die is er niet zomaar gekomen. FNV Finance nam in goede tijden namelijk ook niet met minder genoegen. De vorige cao heeft FNV Finance niet getekend, en dat was niet zomaar. De te lage loonsverhogingen in combinatie met een te lange looptijd heeft jullie dwarsgezeten in de afgelopen twee jaar. Dat willen we deze keer anders gaan regelen.

Wat wil ABN-AMRO?

• ABN-AMRO biedt één procent extra ten opzichte van de vorige onderhandeling en daarmee 4,5% structurele loonsverhoging. Ze biedt een vaste periodiek van 2% (alleen als je dus nog ruimte in je schaal hebt) en een waarderingspremie van 0%, 2,5% of 5%, afhankelijk van het functioneren;
  • De bank wil het sociaal plan sterk versoberen;
  • De ontslagvergoeding gaat in het voorstel van de bank met tientallen procenten omlaag;
  • De internetvergoeding en thuiswerkvergoeding schuiven ze een beetje heen en weer binnen de toegestane fiscale ruimte. Het geschuif levert in het beste geval een plus op van een paar euro per maand;
  • De bank wil geen 80-90-100 regeling;
  • De bank wil geen RVU-regeling meer, ook niet als de huidige fiscale mogelijkheid (RVU), die afloopt per 1 januari 2026, opnieuw mogelijk wordt na 1 januari 2026;
  • De bank wil geen klimaatbudget;
  • De bank wil geen verhoging van het leasebudget voor de leaserijders.

Verhoging ziekengeld

Eigenlijk was maar één kleine en voorzichtige doorbraak over de door vakbonden gewenste verhoging van het ziekengeld in het eerste ziektejaar. Voorzichtig, omdat die afspraak onderdeel is van het totaalpakket aan afspraken. En een deal op het geheel is nog niet binnen handbereik.

Sluit je aan!

Op 3 april gaan we verder. We gaan het ABN-AMRO niet makkelijk maken. We zitten aan de onderhandelingstafel voor jullie en niet om vriendjes te worden met de werkgever. FNV Finance is een sterke onafhankelijke vakbond die altijd en overal bereid is de handschoen op te pakken. De acties bij ING, de overtuigende (loon)afspraken bij Rabobank en verzekeraars onderschrijven dat. En om nog sterker te staan, vragen we jou om je ook aan te sluiten

Word lid

Ben je al FNV-lid? Nodig dan je collega’s uit om ook FNV-lid te worden. Als dank ontvang jij als FNV-lid dan € 10 van ons.