Grote meerderheid stemt in met harmonisatie indexatie pensioen ING

Save the date: kennissessie

Door Redactie 2 februari 2024

FNV Finance heeft onlangs de ‘harmonisatie indexatiemaatstaf PFI’ ter stemming voorgelegd aan de leden. Een bijna unanieme meerderheid van de FNV-leden heeft positief gestemd op dit onderwerp. Ook de leden bij de andere vakorganisaties en de leden bij Nationale Nederlanden (NN) zijn met grote meerderheid akkoord. Hiermee is deze pensioenovereenkomst definitief.

Was je voor 2014 al in dienst van ING?

Dan heb je pensioen opgebouwd bij Pensioenfonds ING. Dan gaan er wat dingen voor jou veranderen.

• De manier waarop de pensioenen worden verhoogd bij Pensioenfonds ING gaat wijzigen. Vanaf 2022 worden alle pensioenen (dus ook die van de ING-collega’s die nog niet met pensioen zijn) verhoogd op basis van de prijsindex, met een maximum van 3%.
  • Pensioenfonds ING krijgt hierdoor de ruimte om de pensioenen van al hun deelnemers extra te verhogen.

Verhoging pensioen

Pensioenfonds ING schrijft een concept pensioenovereenkomst die wij met sociale partners (ING en vakbonden) zullen beoordelen. De conceptteksten verwachten we in de week van 5 februari. Zodra we akkoord zijn op de definitieve tekst wordt deze ook met jou gedeeld. Pensioenfonds ING informeert jou rechtstreeks over de (extra) verhoging van je pensioen.

Periodiek overleg

FNV Finance heeft maandelijks overleg met de ING over collectieve kwesties die actueel zijn en over studieafspraken. Collectieve vragen en meldingen van FNV-leden worden op de agenda gezet van dit overleg.

Langdurig ziekteverzuim

We hebben naar aanleiding van de signalen die ons binnenkomen gevraagd naar de verzuimcijfers. ING heeft de totaalverzuimcijfers gepresenteerd. Deze zien er op het eerste gezicht goed uit. FNV Finance is vooral benieuwd naar de uitschieters per domein. Deze krijgen we de volgende keer gepresenteerd. Onze zorgen zitten naast langdurig ziekteverzuim ook op “verborgen” ziekteverzuim. Omdat sinds het thuiswerken mensen zich mogelijk minder snel ziekmelden ‘en toch even inloggen’ of omdat het niet goed wordt geregistreerd in het systeem.

Verlofaanvraag

Er komen bij ons ook signalen binnen dat de vakantieaanvragen tussen week 27 en 37 op sommige afdelingen soms heel ver van te voren moeten worden ingediend. We hebben vragen gesteld over de totale bezetting en procentuele capaciteit die verlof mag opnemen in verschillende perioden. Op dit moment hebben we de cijfers nog niet. Zodra deze zijn gepresenteerd worden deze met je gedeeld.

Werkdruk

Zoals bij je bekend, komt er op initiatief van FNV Finance een werkdrukonderzoek. De werkgroep is al langer bezig met het ontwikkelen van het onderzoek. Dit wordt vanuit ING uitgestuurd, zoals het er nu uitziet vindt de uitrol eind februari/begin maart plaats.. We roepen jou en je collega’s op om allemaal de vragenlijst in te vullen en eerlijk te zijn over wat er bij jou op de afdeling speelt. We zijn op zoek naar de oorzaken om de werkdruk op te lossen en dat kan alleen met jouw hulp!

Save the date: kennissessie op 5 maart

De afgelopen maanden zijn we druk geweest met het ontwikkelen van een reeks kennissessies. In elke oneven maand behandelen we verschillende onderwerpen over je arbeidsvoorwaarden, arbeidsomstandigheden en je rechten als werknemer. Dit doen we via een webinar. Op 5 maart 13.00 hebben we de eerste FNV Finance kennissessie. Binnenkort ontvang je meer informatie en de link voor aanmelding!

Vragen?

Heb je vragen of opmerkingen over bovenstaande onderwerpen? Stuur een mail naar duygu.akcay@fnv.nl