ING Nederland wil niet luisteren naar medewerkers

Door Redactie 2 december 2022

Helaas blijft de ING-NL directie de vele uitingen van de medewerkers negeren, zoals de duizenden persoonlijke alarmberichten in het witboek, 6766 handtekeningen op de petitie, de honderden collega’s die fysiek deelnamen aan een petitieaanbieding in Amsterdam en de ludieke actie in Leeuwarden. Bij de laatste activiteit voelde de directie zich niet eens geroepen om aanwezig te zijn. Jullie kritische geluiden zijn blijkbaar niet welkom.

ING house

En dat na twee jaar nullijn, een historisch hoge inflatie, koopkrachtverlies en uitstekende bedrijfsresultaten met maar liefst 1,5 miljard aan eigen aandelen inkopen voor de aandeelhouders terwijl het eigen personeel het koopkrachtverlies niet kan oplossen.

Omdat er niets verandert aan het bod van de werkgever, is er voor de vakorganisaties geen reden om de cao-onderhandelingen te hervatten. (Alle reguliere overleggen met ING zoals periodiek overleg, werkgroep overleggen etc. gaan uiteraard wel gewoon door. Daarom hebben we het overleg van 1 december ook omgezet naar een regulier periodiek overleg om zaken uit de lopende cao verder te evalueren.)

Brief aan Raad van Commissarissen

Zoals eerder aangekondigd zullen de vakorganisaties nu gezamenlijk overgaan tot escaleren middels een brief aan de RvC van ING. Wij gaan ervan uit dat de RvC zich inmiddels ook zorgen maakt over de gevolgen voor het bedrijf van het uitblijven van een cao. De brief, waarin wij de RvC vragen hun verantwoordelijkheid te nemen voor de goede orde bij ING, kun je hier lezen.

Hoe nu verder

Wij hebben goed naar jullie geluisterd en zullen ons hard blijven maken voor het koopkrachtherstel en -behoud van jou en je collega’s.

Uiteraard hebben we jullie steun daarbij nog steeds nodig en zullen we dit samen moeten doen. Een volgend actiemoment staat gepland op 9 december. We zullen jullie hier tijdig over informeren.

Wat kun jij doen?

• Word (of maak je collega) actief lid van de vakbond via www.fnv.nl/anderlidmaken.
  • Informeer je collega’s over jullie collectieve rechten.
  • Sluit je aan bij collectieve acties van vakbonden.
  • Blijf je uit spreken op de social media kanalen van ING (Yammer, Intranet).
  • Bespreek met elkaar en met je vakbond op welke wijze we de directie op andere gedachten kunnen brengen. Alle inbreng is welkom!

Vervolgstappen daarna

De hierna volgende geplande overlegdatum voor de cao is 9 december 2022. Of dit een CAO overleg zal zijn, besluiten we pas op het moment dat ING ons een beter openingsbod voorlegt. Wellicht kan de RvC voor die tijd wat betekenen hierin.

Contact

Heb je vragen over dit bericht? Of heb je informatie die voor ons belangrijk kan zijn? Neem dan contact met mij op. Dit kan door een e-mail te sturen naar: duygu.akcay@fnv.nl