Veel te laag startbod nieuwe cao ING

ING vindt medewerkers te duur

Door Redactie 14 september 2022

Het verkennende gesprek op 8 september leverde een veel te laag startbod van ING op voor nieuwe cao-onderhandelingen.

cao nieuws

Hoge werkdruk afgelopen jaren

Er is veel van jullie gevraagd de afgelopen jaren. De pandemie heeft ervoor gezorgd dat iedereen remote moest werken. Hoewel dat voor sommigen deels prettig was door zorgtaken was het voor anderen moeilijk. Maar aanpassen hebben jullie gedaan! In onze enquête gaven jullie aan dat de werkdruk erg hoog is:

• structurele onderbezetting
  • verstoorde werk/privé-balans door opdrachten in de avond of het weekend
  • geen autonomie
  • onvoldoende waardering.

Negatieve ontwikkeling

Alsof dat allemaal niet genoeg was, kreeg je een 2-jarige cao met 0% loonsverhoging en 0 thuiswerkvergoeding. Terwijl de energieprijzen en kosten voor onderhoud hard blijven stijgen. Dit zorgde bij alle ING-medewerkers voor een negatieve ontwikkeling in hun koopkracht. En een hoger risico op financiële problemen. Zowel voor collega’s in de lagere salarisschalen die alle eindjes al met moeite aan elkaar knopen. Als voor werknemers die aan het eind van hun salarisschaal zitten en dus geen verhoging voor inschalige groei krijgen.

Lonen moeten meestijgen met inflatie

Inmiddels is de inflatie in de afgelopen maand in Nederland opgelopen tot 13,6% ten opzichte van die maand een jaar eerder. Met daarbij het ontoereikende pakket aan maatregelen van de overheid ziet het er allemaal somber uit. FNV Finance vindt dat de lonen moeten meestijgen met de inflatie om koopkrachtverlies tegen te gaan en financieel fit te blijven. Dit waarborgen wij door afspraken vast te leggen in jullie cao.

Verkennend cao-gesprek 8 september

De cao ING loopt af op 31 december 2022. Op 8 september hebben we samen met de andere bonden deelgenomen aan het eerste verkenningsgesprek met ING. Dit keer zonder gedeelde inzetbrief. De centrale looneis van FNV is immers bekend: Herstel en behoud van koopkracht door middel van automatische prijscompensatie (APC) in de CAO.

Tijdens de verkenning hebben we deze inzet met kracht verdedigd. Gezien de urgente situatie zouden we dit liever gisteren dan vandaag oplossen. En dat kan ook, als de ING serieus in de buidel tast. Gezien de hoge winsten kan ING dit makkelijk betalen. FNV Finance is ook bereid serieus mee te denken over hoe ING dit zou kunnen inrichten zodat er een eerlijke verdeling van de “taart” ontstaat. Echter is het gat inhoudelijk veel te groot en biedt dit daarom geen goede basis om vanuit te onderhandelen.

Standpunt ING

ING’s standpunt : 2% structureel voor iedereen en 3% voor een deel van de ING collega’s in de vorm van individuele prestatiebeloning, toe te kennen door de manager.

Onze reactie

Een groot deel van de ING medewerkers komt dan niet in aanmerking voor prestatiebeloning. En dit staat mijlenver van onze centrale looneis: APC (automatische prijscompensatie) voor iedereen vastleggen in de cao met als ijkpunt oktober 2022.

De financiële componenten buiten de door ING geboden collectieve loonsverhoging zijn of niet structureel of betreffen een éénmalige uitbetaling. Ze hebben of geen doorwerking op de toekomst en/of tellen niet mee voor de pensioenopbouw.

• De CMU en leerrekening betreffen een continueringsafspraak – deze zijn niet nieuw.
  • De 2 euro thuiswerkvergoeding is fiscaal aftrekbaar en lager dan Nibud voorstelt voor 2023.
  • 500 euro bruto éénmalig voor energiekosten vinden wij een wassen neus. ING bespaart heel veel geld door het sluiten van kantoren en wentelt daarmee de werkkosten af op haar personeel.

Motivatie ING: ons personeel wordt overbetaald

Gezien de arbeidsmarktkrapte en de huidige economische ontwikkelingen hadden we van ING meer betrokkenheid naar de werknemers verwacht. Maar ING bleef herhalen dat het personeel te duur is en te veel verdient ten opzichte van “de benchmark”. De ING directie lijkt de stijgende inflatie als excuus te gebruiken om de lonen te nivelleren. Dit terwijl de winsten van aandeelhouders stijgen dankzij het harde werk van jou en je collega’s.

Startbod ING te laag

Uit het overleg bleek dat we nog onoverbrugbaar ver uit elkaar liggen! Het startbod van de ING is veel te laag om de onderhandelingen mee te starten. Verder praten met ING geeft een verkeerd signaal dat we er op basis van hun lage bod wel uit gaan komen. We willen niet in een positie terecht komen waar de bonden slechts mogen tekenen bij het kruisje. Hetzelfde zagen we afgelopen week bij ABN Amro. Ook zij hebben te vroeg ‘een slikken of stikken’ eindbod van 2,5% neergelegd bij de werknemers. Wij vinden het bod van beide banken onacceptabel laag. Wij willen herstel en behoud van koopkracht voor alle medewerkers van beide banken.

Hoe nu verder?

We zullen de ING schriftelijk bedanken voor het eerste verkenningsgesprek. En ze mededelen dat we willen onderhandelen wanneer ING met een serieuzer bod komt. Met een startbod dat eer doet aan de inzet van jou en je collega’s en positief bijdraagt aan het koopkrachtherstel.
Tegelijkertijd gaan we de komende weken met jullie als ING-medewerkers in gesprek. Om te zien, hoe om te gaan met de grondhouding van de ING. Solidair vakbondsmacht opbouwen zodat we goed beslagen ten ijs kunnen.

Wat kun jij doen?

Het is 5 over 12! Neem je verantwoordelijkheid, laat je stem horen en bepaal mee. Het is nu het moment om actief lid te worden.

• Ben jij of is je collega nog geen lid? Je kunt tot 15 oktober gratis lid worden van FNV Finance en direct meepraten en meebepalen over je arbeidsvoorwaarden.
  • Zorg dat je actief lid wordt en bespreek met je collega’s hoe jullie arbeidsvoorwaarden onder druk staan en wat je hieraan kunt doen.
  • Kom naar de FNV Finance (online/offline) bijeenkomsten en zorg dat je bijblijft over de ontwikkelingen en bepaal mee over een gezamenlijke strategie.
  • Deel de nieuwsberichten van FNV Finance. En informeer je collega’s over de ontwikkelingen en over hoe we dit samen moeten aanpakken.

Online bijeenkomst

In de online meeting (Microsoft Teams) praten we leden en niet-leden bij over onze visie en die van de ING. Kijk je mee?
Woensdag 14 sept van 16.00 – 17.00 uur
Donderdag 15 sept van 10.00 – 11.00 uur