Wat staat er in de nieuwe cao Woondiensten

Lees de toelichting en antwoorden op de veelgestelde vragen

Door Redactie 22 februari 2024

Werk je in de Woondiensten, dan ben je vast benieuwd naar wat er in de nieuwe cao 2024-2025 is afgesproken. De cao-partijen hebben gezamenlijk een toelichting geschreven met daarin de meest gestelde vragen én antwoorden daarop.

Meest gestelde vragen onderhandelingsresultaat cao Woondiensten 2024-2025

Drie meest gestelde vragen

In de afgelopen weken hebben we al veel vragen ontvangen. Drie daarvan worden het meest gesteld

Ja, iedere corporatiemedewerker heeft recht op die 10% loonsverhoging per 1 januari 2024; jouw relatieve salarispositie (RSP) verandert niet. Dit is alleen anders als er op individueel niveau hierover afspraken zijn gemaakt, bijvoorbeeld in het kader van demotie. Zo’n individuele afspraak kan bijvoorbeeld zijn dat jouw salaris wordt bevroren.

Ja, in tegenstelling tot de nieuw afgesproken eindejaarsuitkering telt de 10% loonsverhoging  mee in de pensioenopbouw en wel met ingang van 1 januari 2025. In 2024 telt de loonsverhoging nog niet mee in de pensioenopbouw, omdat de afspraak om de lonen te verhogen met terugwerkende kracht per 1 januari is gemaakt. Door de aanpassing in het pensioenreglement die SPW in 2022 heeft doorgevoerd, wordt een loonsverhoging met terugwerkende kracht per 1 januari in het opvolgende jaar pensioengevend.

Er zijn medewerkers die zich afvragen of ze hierdoor niet veel pensioenopbouw mislopen. Maar het mislopen van de pensioenopbouw is beperkt. Onze pensioenregeling kent een opbouwpercentage van 1,875% (dat is het fiscaal maximum). Je loopt dus 1,875% van de verhoging van de pensioengrondslag mis.

Voorbeeld:

Stel de pensioengrondslag van Willem is 50.000 euro (de pensioengrondslag is het pensioengevend salaris, verminderd met de franchise). Als gevolg van de CAO-loonsverhoging wordt dat 55.000 euro. Over de 5.000 euro (55.000- 50.000 euro) ontvangt Willem geen opbouw van 1,875% (pensioenopbouwpercentage per jaar). De misgelopen pensioenopbouw over 2024 is 5.000 x 1,875% = 93,75 euro. Vanaf 1 januari 2025 ontvangt Willem wel pensioenopbouw over 55.000 euro.

Overigens betaal je ook nog geen pensioenpremie over het salaris inclusief de 10% loonsverhoging. De pensioenpremie in 2024 wordt nog berekend over het salaris van 2023. Vanaf 1 januari 2025 zal er wél pensioenpremie betaald worden over het hogere salaris. Concreet betekent dit dat jouw nettoloon in de eerste maanden van 2025 iets lager zal zijn dan in 2024 omdat je vanaf 1 januari 2025 meer pensioen opbouwt.

Nee, in de tekst van het onderhandelingsresultaat is een foutje geslopen. In de gezamenlijke  toelichting is dit gecorrigeerd. Anders dan in het onderhandelingsresultaat vermeld staat, verdwijnt in artikel 7.2. cao Woondiensten de leeftijdscategorie: geboren tussen 1 januari 1953 en 28 februari 1957.

Met deze afspraak hebben cao-partijen slechts een redactionele wijziging beoogd. Voor medewerkers geboren in 1957 zou de redactionele aanpassing materiële gevolgen kunnen hebben, dat is niet de bedoeling van cao-partijen geweest. De leeftijdsgroep die nu uit de cao-tekst verdwijnt heeft voor de ingangsdatum van deze cao (1 januari 2024) de AOW-leeftijd bereikt.

Wat kun je de komende periode nog verwachten?

Uiteraard zullen we je de komende periode uitgebreider informeren over de inhoud van de nieuwe cao. Dat gaan we doen op de volgende manieren:

• De FNV organiseert net als afgelopen jaren een online webinar voor OR-leden;
  • De FNV organiseert ook een online webinar speciaal voor jongere corporatiemedewerkers;
  • En uiteraard proberen we zoveel mogelijk leden te ontmoeten via (online) bijeenkomsten in hun eigen corporatie.

Meer informatie over bovenstaande activiteiten volgt in de komende nieuwsbrieven die wij via e-mail versturen. Heb jij nog geen mail ontvangen? Check dan in Mijn FNV of jouw gegevens en e-mailvoorkeuren goed staan.

Was jij blij met je loonstrook? Maak dan een collega lid van de FNV!

Ook nu is weer gebleken dat een stevige inzet van de FNV aan de cao-tafel en, als dat nodig is, bij acties het verschil kan maken. Samen staan we écht sterker! Ben jij ook blij met jouw vakbond? Schrijf je collega dan nú in als lid

We starten na de zomer al met de onderhandelingen voor de volgende cao. Ook belangrijk om te weten: de vakbondscontributie kan verrekend worden via het Woondiensten Cafetaria Systeem. Dit kan, afhankelijk van de hoogte van je inkomen, een voordeel van ruim 50% van de jaarcontributie opleveren. En met jouw lidmaatschap heb jij direct invloed op de voorstellen voor de volgende cao. Dus dit is het moment om lid te worden als je dat nog niet bent!

Word lid