In veel cao’s hebben we afgesproken dat je een deel van je vakbondscontributie via je werkgever terug kunt vragen. Hiervoor moet je wel zelf je jaaropgave contributie ondertekend inleveren bij je werkgever. Bij sommige cao's in de sector Bouwen en Wonen zijn de afspraken net weer wat anders. We zetten alle afspraken zoals ze voor 2026 gelden, voor je op een rijtje.
Niet elke cao heeft dezelfde afspraken. Lees hieronder welke afspraken voor jou gelden:
Via jouw werkgever kun je één keer per jaar belasting terugkrijgen over de betaalde vakbondscontributie. Je werkgever verrekent dat eenmalig met jouw bruto salaris. Je regelt het zo: download je jaaropgave vakbondscontributie via Mijn FNV en lever deze in bij je werkgever.
Via jouw werkgever kun je één keer per jaar een vergoeding van € 63,96 netto terugkrijgen voor de door jou betaalde vakbondscontributie. Je regelt het zo: download je jaaropgave vakbondscontributie via Mijn FNV en lever deze in bij je werkgever. Het bedrag wordt jaarlijks geïndexeerd.
Via je werkgever kun je één keer per jaar belasting terugkrijgen over de betaalde vakbondscontributie. Dat kan op twee manieren:
1. Je betaalt je vakbondscontributie via je werkgever. Als je werkgever hieraan mee wil werken, dan houdt hij de contributie in op je bruto salaris. Dit levert jou een belastingvoordeel op.
2. Je betaalt de vakbondscontributie zelf, download je jaaropgave via Mijn FNV en levert deze in bij je werkgever. Je werkgever verrekent de contributie dan met jouw bruto salaris en vergoedt het hele contributiebedrag, al dan niet via de Werkkostenregeling.
In beide gevallen is het belastingvoordeel voor de werknemer even groot als bij aftrek van de contributie in de aangifte voor de inkomstenbelasting.
Je werkgever vergoedt op jouw verzoek eenmaal de door jou betaalde vakbondscontributie; in eerste instantie vanuit de vrije ruimte van de geldende werkkostenregeling van de werkgever. Je regelt het zo: download je jaaropgave vakbondscontributie via Mijn FNV en lever deze in bij je werkgever. Is er onvoldoende vrije ruimte vanuit de werkkostenregeling van je werkgever? Dan krijg je een jaarlijkse vergoeding van € 90 netto.
Via jouw werkgever kun je één keer per jaar een vergoeding van € 100 netto terugkrijgen voor de door jou betaalde vakbondscontributie. Je regelt het zo: download je jaaropgave vakbondscontributie via Mijn FNV en lever deze in bij je werkgever.
Je werkgever kan een deel van je vakbondscontributie één keer per jaar belastingvrij vergoeden. Je regelt het zo: download je jaaropgave vakbondscontributie via Mijn FNV en lever deze in bij je werkgever.
Je werkgever vergoedt op jouw verzoek en op vertoon van je jaaropgave vakbondscontributie, eenmaal per jaar de kosten van de vakbondscontributie. Hiertoe verrekent je werkgever de door hem betaalde vakbondscontributie met jouw brutosalaris. Jouw brutosalaris wordt in dat geval op vrijwillige basis verlaagd met het bedrag van de contributie. Vervolgens ontvang je voor deze contributie een netto vergoeding.
Je werkgever vergoedt op jouw verzoek en op vertoon van je jaaropgave vakbondscontributie, eenmaal per jaar de kosten van de vakbondscontributie. Hiertoe verrekent je werkgever de door hem betaalde vakbondscontributie met jouw brutosalaris. Jouw brutosalaris wordt in dat geval op vrijwillige basis verlaagd met het bedrag van de contributie. Vervolgens ontvang je voor deze contributie een netto vergoeding.
Via jouw werkgever kun je één keer per jaar belasting terugkrijgen over de betaalde vakbondscontributie. Je werkgever verrekent dat eenmalig met jouw bruto salaris. Je regelt het zo: download je jaaropgave vakbondscontributie via Mijn FNV en lever deze in bij je werkgever.
Via jouw werkgever kun je één keer per jaar een vergoeding van € 65 netto terugkrijgen voor de door jou betaalde vakbondscontributie. Je regelt het zo: download je jaaropgave vakbondscontributie via Mijn FNV en lever deze in bij je werkgever.
Via jouw werkgever kun je één keer per jaar belasting terugkrijgen over de betaalde vakbondscontributie, deze afspraak geldt ook voor UTA-medewerkers. Je werkgever verrekent dat eenmalig met jouw bruto salaris. Je regelt het zo: download je jaaropgave vakbondscontributie via Mijn FNV en lever deze in bij je werkgever.
Via jouw werkgever kun je één keer per jaar belasting terugkrijgen over de betaalde vakbondscontributie. Je werkgever verrekent dat eenmalig met jouw bruto salaris en is verplicht om hieraan mee te werken. Je regelt het zo: download je jaaropgave vakbondscontributie via Mijn FNV en lever deze in bij je werkgever.
Via jouw werkgever kun je één keer per jaar belasting terugkrijgen over de betaalde vakbondscontributie. Je werkgever verrekent dat eenmalig met jouw bruto salaris. Je regelt het zo: download je jaaropgave vakbondscontributie via Mijn FNV en lever deze in bij je werkgever.
Als vakbondslid krijg je de kosten van je lidmaatschap vergoed. Je werkgever bepaalt hoe de vergoeding wordt verrekend, volgens de regels van de Belastingdienst.
Via jouw werkgever kun je één keer per jaar een bedrag van (minimaal) € 100 netto terugkrijgen voor de door jou betaalde vakbondscontributie. Je regelt het zo: download je jaaropgave vakbondscontributie via Mijn FNV en lever deze in bij je werkgever.
Via jouw werkgever kun je één keer per jaar belasting terugkrijgen over de betaalde vakbondscontributie. Je werkgever verrekent dat eenmalig met jouw bruto salaris. Je regelt het zo: download je jaaropgave vakbondscontributie via Mijn FNV en lever deze in bij je werkgever.
Je werkgever zal jou als werknemer in de gelegenheid stellen de vakbondscontributie fiscaal vriendelijk te voldoen. Je regelt het zo: download je jaaropgave vakbondscontributie via Mijn FNV en lever deze in bij je werkgever.