De nieuwe cao Woondiensten is rond!

Bijna 95% van de leden stemt ‘VOOR’ onderhandelingsresultaat

Door Redactie 1 februari 2024

Zoals je inmiddels ongetwijfeld weet is er op 17 januari een onderhandelingsresultaat voor een nieuwe cao Woondiensten bereikt. Dit, nadat de onderhandelingen moeizaam waren verlopen en er op verschillende plaatsen in het land corporatiemedewerkers actie hebben gevoerd. De Branchegroep Woondiensten van de FNV heeft het onderhandelingsresultaat met een positief advies aan de leden voorgelegd.

Uitslag van de stemming overduidelijk!

FNV-leden konden tot 31 januari 10.00 uur hun stem uitbrengen over dit resultaat. De betrokkenheid die wij de afgelopen periode hebben gezien in onze achterban is ook terug te zien in de hoge respons op de stemming. En de uitslag is overduidelijk: 94,6% van de uitgebrachte stemmen is VOOR het onderhandelingsresultaat.

Inmiddels is ook bij de andere cao-partijen de stemprocedure afgerond. Bij alle partijen heeft de achterban ingestemd met het onderhandelingsresultaat en daarmee is de nieuwe cao een feit.

Nieuwe salaristabellen meteen beschikbaar

De loonsverhoging van 10% die in de nieuwe cao is afgesproken kent een ingangsdatum van 1 januari. De meeste corporaties zullen proberen deze loonsverhoging meteen in de salarisbetaling van februari mee te nemen. Omdat de kans dat dit ook daadwerkelijk lukt te vergroten, zijn de salarisschalen uit artikel 4.4.2 van de cao meteen aangepast.

Bekijk de nieuwe salarisschalen (pdf)

Wat kun je de komende periode nog verwachten?

Uiteraard zullen we je de komende periode uitgebreider informeren over de inhoud van de nieuwe cao. Dat gaan we doen op de volgende manieren:

• Cao-partijen maken op korte termijn gezamenlijk weer een ‘Toelichting’ met de meest gestelde vragen en antwoorden;
  • De FNV organiseert net als afgelopen jaren een online webinar voor OR-leden;
  • De FNV organiseert ook een online webinar speciaal voor jongere corporatiemedewerkers;
  • En uiteraard proberen we zoveel mogelijk leden te ontmoeten via (online) bijeenkomsten in hun eigen corporatie.

Hoe meer, hoe sterker

Ook nu is weer gebleken dat een stevige inzet van de FNV aan de cao-tafel en, als dat nodig is, bij acties het verschil kan maken. Ben jij ook blij met jouw vakbond? Schrijf je collega dan nú in als lid.

De onderhandelingen voor de volgende cao zullen al na de zomer weer van start gaan. En de vakbondscontributie kan verrekend worden via het Woondiensten Cafetaria Systeem. Dit kan, afhankelijk van de hoogte van je inkomen, een voordeel van ruim 50% van de jaarcontributie opleveren. En met jouw lidmaatschap heb jij direct invloed op de voorstellen voor de volgende cao… Dus dit is het moment!