Leden kunnen nu stemmen over het onderhandelingsresultaat cao Woondiensten!

Meer toelichting in de online CAO-cafés

Door Redactie 22 januari 2024

Afgelopen donderdag informeerden we onze leden over het op 17 januari behaalde onderhandelingsresultaat voor een nieuwe cao Woondiensten. Dit, nadat de onderhandelingen moeizaam waren verlopen en er op verschillende plaatsen in het land actie was gevoerd.

Positief advies Branchegroep

De Branchegroep Woondiensten van de FNV (een groep corporatiemedewerkers uit het hele land) heeft het onderhandelingsresultaat afgelopen vrijdag besproken. De Branchegroep is blij met de uitkomst van het onderhandelingsproces. Met de flinke structurele loonsverhoging per 1 januari wordt het koopkrachtverlies van de corporatiemedewerker in belangrijke mate gerepareerd. Daarbij vindt de Branchegroep het heel erg belangrijk dat het aanpassingsbedrag nu gaat verdwijnen! Tenslotte is de Branchegroep erg te spreken over het feit dat het risico voor ‘afbouw van bestaande bedrijfseigen regelingen’ bij de introductie van de eindejaarsuitkering in de cao is omgezet naar een ‘opbouwmodel’.

De Branchegroep is dan ook tevreden met het onderhandelingsresultaat. Dit is het maximaal haalbare resultaat. En er zijn een aantal mooie afspraken gemaakt. Daarom legt de Branchegroep het onderhandelingsresultaat met een positief advies aan de leden voor.

Stemmen kan tot 31 januari, 10 uur

FNV-leden kunnen tot 31 januari 2024 10.00 uur hun stem uitbrengen over dit resultaat. Ben jij lid van de FNV en heb je de e-mail met link naar het stemformulier niet ontvangen? Kijk dan in je spambox. Vind je hem daar niet, stuur dan een e-mail naar woondiensten@fnv.nl en vermeld daarin jouw e-mailadres en lidmaatschapsnummer.

Inhoud onderhandelingsresultaat

In het onderhandelingsresultaat zijn de volgende punten opgenomen:

• Een looptijd van 1 januari 2024 tot 1 april 2025.
  • Een structurele loonsverhoging van 10% per 1 januari 2024 (die meetelt voor je pensioen en vakantietoeslag).
  • Het schrappen van het aanpassingsbedrag. Het eindniveau van de loonschalen wordt het niveau van de bestaande medewerkers. De term ‘nieuwkomer’ verdwijnt uit de cao.
  • Invoering van een structurele eindejaarsuitkering van 2% met ingang van december 2024. Bedrijfseigen regelingen met een vast, structureel, aanvullend beloningselement worden geïncorporeerd in de cao-eindejaarsuitkering. Bestaande bedrijfseigen regelingen (van het soort zoals hiervoor omschreven) worden bevroren. Dat betekent dat er niet ‘opgeplust’ kan worden maar, nog veel belangrijker, niet afgebouwd. Van afbouw is alleen sprake als hierover in de corporatie al vóór 1 januari 2024 een afspraak gemaakt was.
  • Cao-partijen spreken af een gezamenlijk onderzoek uit te voeren naar al bestaande bedrijfseigen regelingen met het doel deze uitkeringen te synchroniseren en op te bouwen totdat de eindejaarsuitkering voor elke corporatiemedewerker gelijk is.
  • De bereikbaarheidsdienstvergoeding wordt per 1 januari 2024 verhoogd met 10%.
  • De thuiswerkvergoeding wordt met ingang van 1 februari 2024 verhoogd naar het fiscaal maximum.
  • Er wordt in de cao een minimum stagevergoeding van €400,- bruto per maand opgenomen (ongeacht opleidingsniveau) bij een fulltime stage.
  • De maximale bestedingsruimte in het Woondiensten Cafetaria Systeem (artikel 9.4 cao Woondiensten voor de (verrekening van) vakbondscontributie wordt verhoogd naar €240,-.

Toelichting in een CAO-café

In de aankomende dagen organiseren we 3 online CAO-cafés waarin we een nadere toelichting geven op het onderhandelingsresultaat. Hierin geven we je niet alleen uitleg bij het resultaat maar vertellen we je ook waaróm een afspraak op deze manier gemaakt is. Uiteraard proberen we jouw vragen zo goed mogelijk te beantwoorden.

De CAO-cafés vinden plaats op:

• 25 januari, 19.30 uur
  • 26 januari, 9.30 uur
  • 30 januari, 16.00 uur

Een CAO-café duurt maximaal 1,5 uur. Wil je aan één van de CAO-cafés deelnemen?

Meld je hier aan

Hoe meer, hoe sterker

Keer op keer blijkt dat een stevige inzet van de FNV aan de cao-tafel en, als dat nodig is, bij acties het verschil kan maken. Ben jij ook blij met jouw vakbond? Schrijf je collega dan nú in als lid

De onderhandelingen voor de volgende cao zullen al na de zomer weer van start gaan. En de vakbondscontributie kan verrekend worden via het Woondiensten Cafetaria Systeem. Dit kan, afhankelijk van de hoogte van je inkomen, een voordeel van ruim 50% van de jaarcontributie opleveren. En met jouw lidmaatschap heb jij direct invloed op de voorstellen voor de volgende cao… Dus dit is het moment!