Stem nu voor of tegen de nieuwe cao Tentoonstellingsbedrijven

portret Sabine de Vriend
Door Sabine de Vriend, cao-onderhandelaar 5 december 2023

FNV Bouwen & Wonen heeft de afgelopen tijd over de nieuwe cao Tentoonstellingsbedrijven onderhandeld en ik heb een akkoord met de werkgevers bereikt. Dit akkoord leg ik nu aan jullie voor, zodat jullie erover kunnen stemmen.

De onderhandelingen

In augustus heb ik jullie gevraagd wat jullie belangrijk vinden in de nieuwe cao. Daarvoor kon je een vragenlijst invullen. Op basis van jullie antwoorden en het FNV Arbeidsvoorwaardenbeleid 2024, heb ik onze voorstellen voor de cao 2024 opgesteld. In oktober heb ik jullie daarover geïnformeerd. Afgelopen oktober en november heb ik hierover met werkgevers onderhandeld en een akkoord bereikt.

Dit is het principeakkoord cao Tentoonstellingsbedrijven 2024

• De looptijd is van 1 januari 2024 tot en met 31 december 2024.
  • De lonen worden met ingang van 1 januari 2024 met 7,5% verhoogd.
  • De vakantietoeslag wordt verhoogd van 8% naar 8,33%.
  • De jeugdschalen worden verder afgebouwd. Dat betekent dat een BBL 2 leerling van 18 jaar met ingang van 1 januari 2024 het vakvolwassen loon verdient. Doordat in de cao al is opgenomen dat de wekelijkse opleidingsdag wordt doorbetaald, heeft hij/zij daarmee een leefbaar loon. Én wordt de sector weer aantrekkelijker voor jongeren om voor te kiezen.
  • De reiskostenvergoeding voor woon-werkverkeer wordt verhoogd van € 0,19 naar € 0,23 per kilometer tot maximaal 30 kilometer enkele reis. De reiskostenvergoeding voor werkverkeer wordt verhoogd van € 0,28 naar € 0,32 per kilometer.
  • Met ingang van 1 januari 2024 vervallen de uitzonderingen voor werknemers die zijn ingedeeld in functiegroep 8. Dat betekent dat zij per januari recht hebben op:
    -reiskosten woon-werkverkeer
    -reiskosten werkverkeer met de eigen auto
    -reisuren werkverkeer
    -salaris over wachttijd
    -toeslag voor het werken op feestdagen
    -vergoeding van gereedschap en werkkleding
    -Tijd voor Tijd in geval van overwerke (maar geen recht op de overwerktoeslag)
  • Werknemers vanaf functiegroep 9 hebben met ingang van 1 januari 2024 recht op:
    -reiskosten woon-werkverkeer
    -reiskosten werkverkeer met eigen auto
    -toeslag voor het werken op feestdagen
    -vergoeding van gereedschap en werkkleding.
  • Deelnemen aan de 80-90-100 regeling kan vanaf 3 jaar na de datum van indiensttreding.
  • Voor parttimers gelden de uren die zij meer werken dan hun dienstverband als meeruren. Deze meeruren zijn pensioengevend bij uitbetaling en worden vermeerderd met de overwerktoeslag.
  • Het advies van de Werkgroep Duurzame Inzetbaarheid wordt verder uitgewerkt.

Daarnaast hebben we nog een aantal werkafspraken gemaakt. Deze kun je teruglezen in het principeakkoord (pdf).

Leden beslissen. Wat stem jij?

Jullie kunnen stemmen. Als meer dan 50% van jullie voor stemt, hebben jullie per 1 januari 2024 een nieuwe cao en ontvangen jullie in januari een loonsverhoging van 7,5%. De leden van de cao-commissie geven een positief stemadvies. Wat vind jij? Via onderstaande blauwe button kun jij je stem uitbrengen over dit principeakkkoord tot en met zondag 17 december 2023.

BRENG HIER JE STEM UIT

Samen staan we sterker

Verspreid dit bericht onder je collega’s en maak een collega lid van de FNV via: fnv.nl/anderlidmaken. Dat maakt onze positie bij volgende onderhandelingen nog sterker.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.