Tweede onderhandelingsronde cao Woondiensten: loon centraal

Vakbonden houden vast aan looneis

Door Redactie 23 augustus 2023

Op 22 augustus is er voor de tweede keer onderhandeld over een cao Woondiensten voor 2024. Op verzoek van vakbonden stond tijdens deze ronde het thema ‘loon’ centraal.

cao-nieuws

Dat is voor ons immers het belangrijkste onderwerp. Zeker nu de loonsverhogingen in de cao 2022-2023 in schril contrast staan met de inflatie en de koopkracht flink is gedaald.

Twee werelden

Voor onze leden is koopkrachtbehoud het uitgangspunt bij de cao-onderhandelingen. Maar liefst 97% van de 5001 respondenten op onze arbeidsvoorwaardenenquête heeft dit aangegeven. Aedes ziet het koopkrachtverlies van medewerkers wel, maar voelt zich niet geroepen dit te repareren. Werkgevers hebben het steeds over ‘marktconform belonen’. En baseren hun loonbod op een onderzoek uit 2016 naar de beloning in andere semipublieke sectoren.

'Aan de onderhandelingstafel lijken continu twee werelden langs elkaar te schuiven', vertelt Janneke Waage (cao-onderhandelaar namens de FNV). 'Onze achterban heeft ons duidelijk de boodschap meegegeven dat het koopkrachtverlies in de afgelopen jaren in belangrijke mate gerepareerd moet worden. Niet alleen zodat medewerkers hun boodschappen en vaste lasten kunnen blijven betalen, maar ook omdat het belangrijk is dat de sector aantrekkelijk blijft. Er moeten ook nieuwe collega’s geworven kunnen worden waarmee ze samen de grote maatschappelijke opdracht die woningcorporaties hebben, waar kunnen maken. Dát is volgens ons marktconform.'  Bovendien blijkt dat zelfs bij de referentiegroep uit het betreffende onderzoek de gemiddelde structurele loonsverhoging een stuk hoger is dan die in de corporatiesector.

Aanpassingsbedrag

Voor de grote groep corporatiemedewerkers die met een aanpassingsbedrag te maken heeft, is de koopkrachtschade nog groter. Dat aanpassingsbedrag is in 2019 ingevoerd om het loongebouw meer te laten overeenstemmen met andere semipublieke sectoren. Maar de (arbeids)markt ziet er inmiddels totaal anders uit. En ook in andere sectoren zijn nu afspraken gemaakt waarmee met name de lagere loonschalen een steuntje in de rug krijgen. Dus is het aanpassingsbedrag achterhaald. Vandaar dat vakbonden vinden dat het aanpassingsbedrag van tafel moet. Maar ook hier willen werkgevers niet serieus over praten. Een houding die door de bonden in het licht van de huidige arbeidsmarkt als ‘penny wise, pound foolish’ wordt betiteld.

Twee cijfers voor de komma

Vakbonden houden vooralsnog dan ook vast aan hun looneis. Werkgevers zullen voor 2024 toch echt met een loonsverhoging van ‘twee cijfers voor de komma’ moeten komen. Aan het slot van de onderhandelingen gisteren verhoogde Aedes haar loonbod naar 7%. Een beweging de goede kant op. Maar het is nog niet genoeg. Zeker niet als dat inclusief een eindejaarsuitkering is.
De derde onderhandelingsronde staat gepland op 6 september aanstaande.

Ook deze keer heeft Janneke een vlog opgenomen. Bekijk de vlog op youtube.

Samen sterk aan de cao-tafel, maak je collega lid

Juist in deze tijd is een vakbond belangrijk. Steeds weer blijkt dat daar waar werkenden samen hun stem laten horen, er betere afspraken worden gemaakt. Als FNV-lid ken jij de voordelen van het lidmaatschap. Gun jij dat anderen ook? En wil je bijdragen aan een grotere, sterkere FNV? Met meer invloed bij jou op de werkvloer, aan de cao-tafel, in de sector Woondiensten en in Den Haag? Nodig dan nu via deze link je collega’s uit om ook lid te worden

Als dank ontvang jij 10 euro van ons!

Mailadres

Ben je lid? En wil je graag op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen in de sector en jouw bedrijf? Zorg dat wij jouw (juiste) mailadres hebben. Op Mijn FNV kun je je gegevens inzien en aanpassen. Heb je problemen met het aanmaken van je profiel of met inloggen? Neem contact op met het Contactcenter.

Contact

Als je vragen, opmerkingen of ideeën hebt ten aanzien van de cao-onderhandelingen, laat het ons dan weten door een email te sturen naar: woondiensten@fnv.nl.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.