Stem nu over het onderhandelingsresultaat cao Tentoonstellingsbedrijven

portret Sabine de Vriend
Door Sabine de Vriend, cao-onderhandelaar 3 mei 2022

Er is een onderhandelingsresultaat voor de nieuwe cao Tentoonstellingsbedrijven. Deze bereikten we tijdens de 2e onderhandelronde. De cao-commissie is zeer tevreden over dit resultaat en legt dit met een positief stemadvies aan onze leden voor. Het woord is nu aan jou, als FNV-lid kun jij je oordeel geven over dit resultaat.

Looptijd en lonen

De looptijd is van 1 januari 2022 tot en met 31 december 2023.
De lonen worden gedurende de looptijd als volgt verhoogd:

• Op 1 juli 2022 met 2%
  • Op 1 januari 2023 met € 100,- bruto per maand voor alle lonen in het loongebouw (inclusief de uitloopperiodieken)
  • Op 1 juli 2023 met 2%

Voor de laagste loonschaal betekent dit een loonstijging van 10%, voor de hoogste loonschaal van 6% gedurende de looptijd.

Leefbaar loon door afbouw jeugdschalen

De jeugdschalen worden afgebouwd. Dat betekent dat je als BBL 2 leerling van 18 jaar met ingang van 1 januari 2024 het vakvolwassen loon verdient. Doordat in de cao al is opgenomen dat de wekelijkse opleidingsdag doorbetaald wordt, heb je daarmee een leefbaar loon. Én wordt de sector weer aantrekkelijker voor jongeren om voor te kiezen.

Reiskostenvergoeding en vakantiedagen

• De vaste reiskostenvergoeding wordt verhoogd van € 0,11 naar € 0,19 per kilometer tot maximaal 30 kilometer enkele reis.
  • De opbouw van vakantiedagen bij ziekte wordt beperkt tot de wettelijke vakantiedagen.
  • De extra vakantiedagen voor werknemers van 58 jaar worden ‘Ontziedagen’. In het kader van duurzame inzetbaarheid vind de opname van deze dagen plaats op basis van een jaarplanning.

4-daagse werkweek vanaf 10 jaar voor pensioenleeftijd

Met ingang van 1 januari 2023 geldt de zogenaamde 80-90-100 regeling. Vanaf 10 jaar voor je pensioengerechtigde leeftijd, kun je als werknemer je 5-daagse werkweek omzetten naar een 4-daagse werkweek. Je werkt dan 80%, tegen 90% loon en 100% pensioenopbouw.

Uitzendkrachten alleen voor ziek en piek

De inleen van uitzendkrachten is beperkt tot ziek, piek en tijdelijke vervanging. Daarnaast verstrekt de inlener de uitzendkracht een inlenersverklaring.

Jullie zijn weer aan zet!

Het woord is aan de leden. De leden van de cao-commissie geven een positief stemadvies. Wat vind jij? Laat het weten door te stemmen dit onderhandelingsresultaat. Stemmen kan tot en met zondag 8 mei 2022.

Stem nu!

Tot slot

Samen staan we sterk. Dus verspreid dit bericht onder je collega’s. En maak een collega lid van de FNV, dat maakt onze positie bij volgende onderhandelingen nog sterker: fnv.nl/maakiemandlid

Ik ben benieuwd naar jullie reacties. Alvast bedankt!