Eerste onderhandelronde cao Tentoonstellingsbedrijven achter de rug

Bekijk wat wij willen afspreken

portret Sabine de Vriend
Door Sabine de Vriend, cao-onderhandelaar 1 april 2022

De eerste onderhandelronde over de nieuwe cao tentoonstellingsbedrijven is achter de rug. Wij hebben, net als het CNV, onze voorstellen voor een nieuwe cao met werkgevers uitgewisseld en toegelicht.

Onze voorstellen voor een nieuwe cao

Gelukkig vulden veel leden de vragenlijst over hun wensen in. Daar haal ik veel informatie uit over wat jij als FNV-lid belangrijk vindt voor de nieuwe cao. Op basis van deze uitkomsten, het FNV Arbeidsvoorwaardenbeleid 2022 én het gesprek met de cao-commissie heb ik de definitieve voorstellen opgesteld.

Gewoon goed werk voor iedereen

De economie trekt aan en de economische vooruitzichten zijn positief. Voor de Tentoonstellingsbouw geldt nog maar sinds kort dat er weer licht is aan de horizon, want de corona-maatregelen voor evenementen zijn opgeheven.

Tijdens eerdere perioden -waarin de coronamaatregelen deels losgelaten werden- bleek het herstelvermogen van de sector groot. Óf en op welke manier de oorlog in Europa, Rusland – Oekraïne van invloed zal zijn, weet niemand.

Grote vraag naar werknemers

Er is op dit moment wel een grote vraag naar werknemers, er is zelfs sprake van krapte. Dit moet zich vertalen in gewoon goed werk voor iedereen in de tentoonstellingsbouw.

Goed werk wil zeggen:

• Een goed inkomen
  • Zekerheid
  • Kwaliteit
  • Gezond met pensioen

Jij als werkende moet gewaardeerd worden. Zo wordt het aantrekkelijker om voor de tentoonstellingsbouw te kiezen.

Voorstellen werkgevers en vakbonden liggen (nog) ver uit elkaar

De voorstellen van werkgevers en van ons liggen ver uit elkaar. Tijdens de bespreking gaven de werkgevers wel aan jullie vakmanschap te waarderen en belang te hechten aan het behoud daarvan voor de sector. Hierdoor lijken de verschillen minder groot dan op papier.

Hoogte loon en duurzame inzetbaarheid

Op korte termijn spreken we elkaar weer. We zullen dan eerst de lonen en vergoedingen én duurzame inzetbaarheid bespreken. We beginnen hiermee omdat tijdens eerdere onderhandelingen een akkoord op het laatst stukliep op de loonsverhoging. En dat willen we niet weer. En duurzame inzetbaarheid is ook belangrijk om mee te starten vanwege het belang van iedereen om op een gezonde manier te werken én met pensioen te gaan.

Tot slot

Samen staan we sterk. Dus verspreid dit bericht onder je collega’s. Geef bij je werkgever aan dat je echt een goede loonsverhoging wil. Laat je werkgever weten dat je belang hecht aan duurzame inzetbaarheid. En maak een collega lid van de FNV, dat maakt onze positie bij de onderhandelingen sterker.

Mis jij nog dingen of zie je zaken anders?

Ik hoor het graag van je, mail naar sabine.devriend@fnv.nl.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.