Werknemers Tentoonstellingsbedrijven hebben nieuwe cao

FNV leden stemmen vóór onderhandelingsresultaat

portret Sabine de Vriend
Door Sabine de Vriend, cao-onderhandelaar 11 mei 2022

Onze leden stemden afgelopen week unaniem voor het onderhandelingsresultaat voor de cao Tentoonstellingsbedrijven. Hiermee heb jij weer een nieuwe cao! Hier vind je de afspraken nog even op een rij.

Looptijd en lonen

De looptijd is van 1 januari 2022 tot en met 31 december 2023.
De lonen worden gedurende de looptijd als volgt verhoogd:

• Op 1 juli 2022 met 2%
  • Op 1 januari 2023 met € 100,- bruto per maand voor alle lonen in het loongebouw (inclusief de uitloopperiodieken)
  • Op 1 juli 2023 met 2%

Voor de laagste loonschaal betekent dit een loonstijging van 10%, voor de hoogste loonschaal van 6% gedurende de looptijd.

Leefbaar loon door afbouw jeugdschalen

De jeugdschalen worden afgebouwd. Dat betekent dat je als BBL 2 leerling van 18 jaar met ingang van 1 januari 2024 het vakvolwassen loon verdient. Doordat in de cao al is opgenomen dat de wekelijkse opleidingsdag doorbetaald wordt, heb je daarmee een leefbaar loon. Én wordt de sector weer aantrekkelijker voor jongeren om voor te kiezen.

Reiskostenvergoeding en vakantiedagen

• De vaste reiskostenvergoeding wordt verhoogd van € 0,11 naar € 0,19 per kilometer tot maximaal 30 kilometer enkele reis.
  • De opbouw van vakantiedagen bij ziekte wordt beperkt tot de wettelijke vakantiedagen.
  • De extra vakantiedagen voor werknemers van 58 jaar worden ‘Ontziedagen’. In het kader van duurzame inzetbaarheid vind de opname van deze dagen plaats op basis van een jaarplanning.

4-daagse werkweek vanaf 10 jaar voor pensioenleeftijd

Met ingang van 1 januari 2023 geldt de zogenaamde 80-90-100 regeling. Vanaf 10 jaar voor je pensioengerechtigde leeftijd, kun je als werknemer je 5-daagse werkweek omzetten naar een 4-daagse werkweek. Je werkt dan 80%, tegen 90% loon en 100% pensioenopbouw.

Uitzendkrachten alleen voor ziek en piek

De inleen van uitzendkrachten is beperkt tot ziek, piek en tijdelijke vervanging. Daarnaast verstrekt de inlener de uitzendkracht een inlenersverklaring.

Let op: Wij melden de cao deze week bij het Ministerie van Sociale Zaken & Werkgelegenheid. Die moet de cao algemeen verbindend verklaren (ge'avvd). Pas als dat is gebeurd, is de cao verplicht voor alle werkgevers en hebben alle werknemers in de sector recht op de afgesproken loonsverhoging.

De nieuwe cao-tekst zal binnenkort beschikbaar zijn. De nieuwe boekjes zullen pas later in het jaar verschijnen.

Tot slot

Samen staan we sterk. Dus verspreid dit bericht onder je collega’s. En maak een collega lid van de FNV, dat maakt onze positie bij volgende onderhandelingen nog sterker: fnv.nl/maakiemandlid

Bedankt voor jullie reacties. Heb je nog wat te melden of wil je alsnog reageren, jullie weten me te vinden. Ik wens jullie een goede zomer.